Czym jest Google Search Console?

Czym jest Google Search Console?

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych pod kątem parametrów dotyczących SEO i SEM. Zestaw narzędzi oferowany w formie Google Search Console jest doceniany przede wszystkim przez specjalistów z branży marketingu internetowego, a w szczególności osoby zajmujące się SEO. Warto jednak od razu podkreślić, że GSC nawet w rękach amatora potrafi być niezwykle funkcjonalne.

Podstawowe funkcje Google Search Console

Spośród ogromnej liczby zastosowań i funkcjonalności oferowanych przez Google Search Console, niewątpliwie najważniejszą jest monitorowanie tego, jak witryna widziana jest przez Google i roboty. To podstawowe narzędzie służące do skutecznej optymalizacji strony pod kątem osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarkach.

Kolejną z ważnych możliwości GSC jest monitoring profilu linków. To czytelny rejestr odnośników prowadzących do danej witryny i z niej wychodzących. Stanowi to skuteczne narzędzie w walce ze spamem, ale także pozwala zobaczyć, jak zmienia się popularność witryny w czasie. To także jeden z najbardziej istotnych aspektów, które są brane pod uwagę w SEO.

Osoby zajmujące się pozycjonowaniem witryn korzystają z możliwości podglądu słów kluczowych. To bardzo interesujący zestaw parametrów, który pozwala wybrać najlepiej konwertujące słowa kluczowe i na nich skupić prowadzone czynności. Z Google Search Console można odczytać między innymi liczbę wejść na stronę z danego słowa kluczowego, średnią pozycję wyświetlania odnośnika do witryny na takie hasło, a także współczynnik klikalności CTR.

Specjaliści odpowiedzialni za tworzenie treści i SEO z pewnością doceniają także możliwość zgłaszania nowych materiałów i podstron do szybszej indeksacji. To bardzo wygodne narzędzie, które pozwala poinformować Google, że witryna posiada nowe, interesujące dla użytkowników treści. Takie rozwiązanie sprawia, że są one szybciej analizowane przez roboty Google i wcześniej brane pod uwagę w trakcie walki o jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce.

Google Search Console również monitoruje działanie serwisu poprzez badanie jego sprawności dziesiątkami algorytmów. Kontroluje, czy witryna jest dobrze zoptymalizowana, w jaki sposób korzystają z niej użytkownicy, sprawdza prędkość jej ładowania i kilka innych kluczowych aspektów. Wszelkie zebrane dane o nieprawidłowościach są dostępne dla administratora serwisu, więc ma dokładnie przedstawione, co należy zrobić, aby strona stała się lepsza i bardziej wartościowa dla użytkowników, a tym samym osiągnęła wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Dzięki nieustannemu monitoringowi danych związanych z witryną, Google Search Console skutecznie zwiększa bezpieczeństwo witryny. Szybki dostęp do informacji o zainfekowaniu strony złośliwym oprogramowaniem, wirusem lub atakiem SPAMu to jedna z najważniejszych funkcjonalności, za którą cenią GSC administratorzy stron internetowych. Dokładny profil linków sprawia, że wszelkie niechciane odnośniki do strony są od razu widoczne i możliwe do wyeliminowania.

Google Search Console – kto z niego skorzysta?

Narzędzie stworzone przez Google ma bardzo wszechstronne zastosowanie. Korzystać mogą z niego zarówno osoby zaawansowane, jak i totalni nowicjusze, ponieważ interfejs jest przejrzysty, a udostępnione przez autorów treści i poradniki bardzo zrozumiałe. Warto wyróżnić kilku szczególnych odbiorców usług Google Search Console:

  • Specjaliści z zakresu SEO/SEM – mają dostęp do kwestii związanych z ruchem na stronie i jej widocznością, mogą wykorzystać informacje o najlepszych słowach kluczowych i monitorować profil linkowy. Ważnym aspektem jest również możliwość połączenia Google Search Console z innymi narzędziami wykorzystywanymi w SEO/SEM – na przykład z Google Analytics.
  • Programiści/webmasterzy – Google Search Console umożliwia wykrywanie błędów w działaniu strony, kodzie i problemów z czytelnością. Narzędzia w GSC pozwalają także monitorować czytelność strony przez roboty indeksujące wyszukiwarek.
  • Administratorzy strony/serwera – Google Search Console pozwala na nieustanne monitorowanie zachowania strony, stabilności jej działania i zgłaszanie wszelkich problemów związanych z pracą serwera. Narzędzia GSC umożliwiają również wczesne wykrycie działania wirusów i złośliwego oprogramowania.
  • Właściciele stron – szeroki zakres dostępnych raportów sprawia, że dzięki Google Search Console właściciele stron mogą na bieżąco monitorować ich widoczność w internecie, analizować dostępne statystyki, a także sprawdzać efektywność pracy specjalistów odpowiedzialnych za SEO.
Zobacz również
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...

Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 27.02.2021

Jeżeli Twoja strona internetowa niespodziewanie zaczyna pojawiać się w wynikach Google na znacznie niższej pozycji, niż do tej pory,...

Poprawny Tag title i meta description, na co warto zwrócić uwagę
Poprawny Tag title i meta description, na co warto zwrócić uwagę
Łukasz Grzesik / 25.02.2021

Zapraszamy do lektury artykułu na temat tagu title i meta description, jego długości. Dowiecie się też, dlaczego nie powinno...

Pozycjonowanie wizytówki w Google Maps
Pozycjonowanie wizytówki w Google Maps
Łukasz Grzesik / 24.02.2021

Większość firm posiada wizytówkę w Google Maps. Nie zawsze jednak wykorzystywane są wszystkie możliwości, jakie daje obecność w tym...

Poznaj historię Social Media!
Poznaj historię Social Media!
Anna Ogorzałek / 20.02.2021

Aktualnie Social Media są czymś powszechnym w naszym życiu. Łatwy dostęp do Twittera, Facebooka, Instagrama, Linkedin, czy też innych...

Skuteczne kampanie Allegro Ads – zacznij sprzedawać więcej!
Skuteczne kampanie Allegro Ads – zacznij sprzedawać więcej!
Jacek Kałuża / 14.02.2021

Allegro to największa platforma e-commerce w Polsce. Portal należy do przedsiębiorstwa Allegro.pl sp. z o. o., którego właścicielami są...

Najczęściej popełniane błędy w kampaniach Allegro Ads
Najczęściej popełniane błędy w kampaniach Allegro Ads
Łukasz Grzesik / 10.02.2021

W tym artykule zostaną opisane błędy, które są najczęściej popełniane przez osoby zajmujące się konfiguracją i optymalizacją kampanii Allegro...

Zdjęcia produktowe biżuterii
Zdjęcia produktowe biżuterii
Łukasz Grzesik / 04.02.2021

Zdjęcia produktowe to jeden z najistotniejszych elementów sprzedaży w Internecie. Zwiększają one atrakcyjność i funkcjonalność sklepu internetowego, są doskonałym...

SEO co to jest? Jakie korzyści przynosi?
SEO co to jest? Jakie korzyści przynosi?
Anna Ogorzałek / 15.01.2021

Wiele osób zastanawia się, czym w ogóle jest SEO i jakie są jego największe korzyści. W tym artykule odpowiadamy...

Influencer marketing – gwarancja sukcesu?
Influencer marketing – gwarancja sukcesu?
Anna Ogorzałek / 17.12.2020

Rozwój Social Media sprawił, że zaczęły powstawać zupełnie nowe zawody, zainteresowania, a także usługi marketingowe dla firm. W tym...

Pozycjonowanie stron internetowych gabinetów medycznych – czy warto?
Pozycjonowanie stron internetowych gabinetów medycznych – czy warto?
Anna Ogorzałek / 04.12.2020

Lekarze, którzy prowadzą własne prywatne gabinety, bardzo często opierają działania marketingowe głównie na „poczcie pantoflowej”. Oznacza to, że pacjenci...

Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej?
Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej?
Anna Ogorzałek / 27.11.2020

Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej? Poznaj 4 skuteczne działania! Prowadzisz sklep internetowy, ale od dłuższego czasu...

Dlaczego warto prowadzić bloga i jak go wypozycjonować?
Dlaczego warto prowadzić bloga i jak go wypozycjonować?
Anna Ogorzałek / 29.10.2020

Coraz więcej osób prywatnych i publicznych, a także przedsiębiorców decyduje się na założenie i prowadzenie własnego bloga. Wynika to...

Poznaj 5 skutecznych sposobów na wypromowanie swojego e-commerce!
Poznaj 5 skutecznych sposobów na wypromowanie swojego e-commerce!
Anna Ogorzałek / 26.09.2020

Pewnie nie raz zastanawiałeś się nad tym, jak wypromować swój własny sklep internetowy w Internecie. A może nawet próbowałeś...

Larry Page – kim jest twórca przeglądarki Google?
Larry Page – kim jest twórca przeglądarki Google?
Anna Ogorzałek / 25.08.2020

Każdy doskonale zna przeglądarkę Google, ale nie każdy wie, kto jest jej twórcą. To skromny i niepozorny student z...

Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Anna Ogorzałek / 15.07.2020

Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia tematu, warto zastanowić się and tym, jaką funkcję pełnią teksty SEO i jakie są...

Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Marcin Caban / 11.07.2020

Brakujące wartości x-default: Nie ma obowiązku stosowania „x-default”, jest to jednak zalecane ze względu na korzyści,jakie przynosi podczas pozycjonowania...

Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 10.07.2020

Jest to zestaw czynności podejmowanych w związku z pozycjonowaniem strony. Jego zadaniem jest znalezienie wszystkich nieprawidłowości w jej działaniu,...

W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 24.06.2020

Wielu użytkowników Instagrama zadaje sobie to samo pytanie: Co zrobić, by zdobyć nowych obserwujących i wyróżnić się spośród innych...

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Marcin Caban / 06.06.2020

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również...

Czy hosting ma wpływ na SEO?
Czy hosting ma wpływ na SEO?
Marcin Caban / 23.05.2020

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na...

Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Anna Ogorzałek / 17.05.2020

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego,...

Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Co to jest współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Łukasz Grzesik / 22.03.2020

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Arkadiusz Urbaś / 14.03.2020

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek /