Czym jest Google Search Console?

Czym jest Google Search Console?

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych pod kątem parametrów dotyczących SEO i SEM. Zestaw narzędzi oferowany w formie Google Search Console jest doceniany przede wszystkim przez specjalistów z branży marketingu internetowego, a w szczególności osoby zajmujące się SEO. Warto jednak od razu podkreślić, że GSC nawet w rękach amatora potrafi być niezwykle funkcjonalne.

Podstawowe funkcje Google Search Console

Spośród ogromnej liczby zastosowań i funkcjonalności oferowanych przez Google Search Console, niewątpliwie najważniejszą jest monitorowanie tego, jak witryna widziana jest przez Google i roboty. To podstawowe narzędzie służące do skutecznej optymalizacji strony pod kątem osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarkach.

Kolejną z ważnych możliwości GSC jest monitoring profilu linków. To czytelny rejestr odnośników prowadzących do danej witryny i z niej wychodzących. Stanowi to skuteczne narzędzie w walce ze spamem, ale także pozwala zobaczyć, jak zmienia się popularność witryny w czasie. To także jeden z najbardziej istotnych aspektów, które są brane pod uwagę w SEO.

Osoby zajmujące się pozycjonowaniem witryn korzystają z możliwości podglądu słów kluczowych. To bardzo interesujący zestaw parametrów, który pozwala wybrać najlepiej konwertujące słowa kluczowe i na nich skupić prowadzone czynności. Z Google Search Console można odczytać między innymi liczbę wejść na stronę z danego słowa kluczowego, średnią pozycję wyświetlania odnośnika do witryny na takie hasło, a także współczynnik klikalności CTR.

Specjaliści odpowiedzialni za tworzenie treści i SEO z pewnością doceniają także możliwość zgłaszania nowych materiałów i podstron do szybszej indeksacji. To bardzo wygodne narzędzie, które pozwala poinformować Google, że witryna posiada nowe, interesujące dla użytkowników treści. Takie rozwiązanie sprawia, że są one szybciej analizowane przez roboty Google i wcześniej brane pod uwagę w trakcie walki o jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce.

Google Search Console również monitoruje działanie serwisu poprzez badanie jego sprawności dziesiątkami algorytmów. Kontroluje, czy witryna jest dobrze zoptymalizowana, w jaki sposób korzystają z niej użytkownicy, sprawdza prędkość jej ładowania i kilka innych kluczowych aspektów. Wszelkie zebrane dane o nieprawidłowościach są dostępne dla administratora serwisu, więc ma dokładnie przedstawione, co należy zrobić, aby strona stała się lepsza i bardziej wartościowa dla użytkowników, a tym samym osiągnęła wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Dzięki nieustannemu monitoringowi danych związanych z witryną, Google Search Console skutecznie zwiększa bezpieczeństwo witryny. Szybki dostęp do informacji o zainfekowaniu strony złośliwym oprogramowaniem, wirusem lub atakiem SPAMu to jedna z najważniejszych funkcjonalności, za którą cenią GSC administratorzy stron internetowych. Dokładny profil linków sprawia, że wszelkie niechciane odnośniki do strony są od razu widoczne i możliwe do wyeliminowania.

Google Search Console – kto z niego skorzysta?

Narzędzie stworzone przez Google ma bardzo wszechstronne zastosowanie. Korzystać mogą z niego zarówno osoby zaawansowane, jak i totalni nowicjusze, ponieważ interfejs jest przejrzysty, a udostępnione przez autorów treści i poradniki bardzo zrozumiałe. Warto wyróżnić kilku szczególnych odbiorców usług Google Search Console:

  • Specjaliści z zakresu SEO/SEM – mają dostęp do kwestii związanych z ruchem na stronie i jej widocznością, mogą wykorzystać informacje o najlepszych słowach kluczowych i monitorować profil linkowy. Ważnym aspektem jest również możliwość połączenia Google Search Console z innymi narzędziami wykorzystywanymi w SEO/SEM – na przykład z Google Analytics.
  • Programiści/webmasterzy – Google Search Console umożliwia wykrywanie błędów w działaniu strony, kodzie i problemów z czytelnością. Narzędzia w GSC pozwalają także monitorować czytelność strony przez roboty indeksujące wyszukiwarek.
  • Administratorzy strony/serwera – Google Search Console pozwala na nieustanne monitorowanie zachowania strony, stabilności jej działania i zgłaszanie wszelkich problemów związanych z pracą serwera. Narzędzia GSC umożliwiają również wczesne wykrycie działania wirusów i złośliwego oprogramowania.
  • Właściciele stron – szeroki zakres dostępnych raportów sprawia, że dzięki Google Search Console właściciele stron mogą na bieżąco monitorować ich widoczność w internecie, analizować dostępne statystyki, a także sprawdzać efektywność pracy specjalistów odpowiedzialnych za SEO.
Zobacz również
10 najważniejszych aktualizacji po konferencji Google Search On 22
10 najważniejszych aktualizacji po konferencji Google Search On 22
Jacek Kałuża / 16.10.2022

Podczas corocznego wydarzenia Google Search On właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej ogłosił ważne zmiany w już istniejących opcjach. Oto kilka...

Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...