Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może okazać się, że nasze działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych efektów.


Słowami kluczowymi są wyrazy, które z daną częstotliwością są wpisywane do wyszukiwarki Google w celu odnalezienia stron internetowych posiadających interesujące nas informacje – mogą to być oferty produktów lub usług. Warto wiedzieć, iż można wyróżnić kilka ich rodzajów.

Mogą to być:

  • frazy brandowe, czyli słowa kluczowe wpisywane przez internautów najczęściej w sytuacji, kiedy nie znają oni adresu danej firmy, ale chcą do niej dotrzeć,
  • ogólne słowa kluczowe, składające się zazwyczaj z 1-2 wyrazów. Korzystają z nich osoby zainteresowane jakimiś produktami lub usługami, ale brakuje im sprecyzowanych oczekiwań np. buty lub bransoletki,
  • słowa kluczowe long-tail (tzw. długi ogon) – do tej grupy wyrazów kluczowych należą słowa, składające się z większej ilości wyrazów niż 2. Użytkownicy, wpisując w wyszukiwarkę Google tego typu wyrazy, dokładnie wiedzą czego szukają i mają sprecyzowane preferencje. Zawężenie tematyki sprawia, że pozycjonowanie jest zazwyczaj łatwiejsze, gdyż jest mniejsza konkurencja. Przykładowe słowa kluczowe to np. buty zimowe damskie, bransoletki czerwone na rzemyku damskie.

Dokonując wyboru fraz, należy unikać zbyt ogólnych, gdyż pozycjonowanie może okazać się stratą pieniędzy. Zazwyczaj potencjalni klienci wiedzą, czego chcą, co sprawia, że słowa te nie mają potencjału sprzedażowego. Ponadto mają ogromną konkurencję, przez którą ciężko jest się przebić.

Jeśli jednak na Twoją stronę łatwo natrafić dzięki naturalnym odnośnikom, a konkurencja nie jest od Ciebie w tym lepsza, możesz podjąć próbę wypozycjonowania trudnych faz i tych z długiego ogona. Te drugie nie sprawdzą się w przypadku, gdy Twój biznes oparty jest, o jeden produkt lub usługę i zainteresowanie specjalistyczną treścią jest niewielkie.

Przy wyborze właściwych słów kluczowych warto zwrócić uwagę na:

  • stan Twojej strony pod względem linków przychodzących,
  • skuteczność i wielkość konkurencji,
  • stan Twojej oferty produktów lub usług,
  • zainteresowanie tworzeniem treści osób związanych z Twoją branżą,
  • ilością fraz long-tail w branży, w której działasz
Zobacz również
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...

Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 27.02.2021

Jeżeli Twoja strona internetowa niespodziewanie zaczyna pojawiać się w wynikach Google na znacznie niższej pozycji, niż do tej pory,...