Co to jest współczynnik odrzuceń?

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a współczynnikiem odrzuceń, inaczej bounce rate, których znacznie może być mylone. Współczynnik wyjść to inaczej odsetek ostatnich odsłon konkretnej sesji, natomiast współczynnik odrzuceń, który będzie omawiany w tym artykule, to cenny wskaźnik, który pokazuje, jaki procent użytkowników opuszcza naszą stronę zaraz po pierwszym kontakcie z nią.

Stanowi odsetek wszystkich rozpoczynających się od danej strony sesji, kiedy dana osoba odwiedziła tylko jedną stronę, a następnie opuściła serwis, nie poczynając tam kolejnych działań. Współczynnik jest obliczany na podstawie sesji rozpoczynających się od pierwszej strony.

Należy jednak zauważyć, że jeśli użytkownik podejmie na stronie jakikolwiek działania, które nie będą wiązać się z uruchomieniem kolejnych odsłon, ale na przykład strona zarejestruje jakieś zdarzenie, może to być pobranie pliku, to wtedy algorytm nie uznaje tego za odrzucenie.

Ogólna opinia mówi, że im większy współczynnik odrzuceń, tym gorzej dla naszego serwisu, bo nie angażuje on odwiedzających użytkowników i nie zachęca do aktywności na stronie.

Przyjrzymy się jednak bliżej temu zagadnieniu

Nie do końca można się z tym zgodzić. Badania, które wykazują wysoki współczynnik odrzuceń na stronie, niekoniecznie muszą dowodzić tego, że ludzie z niej uciekają. Współczynnik odrzuceń pokazuje to, że użytkownik otworzył daną witrynę, po czym ją opuścił. Nie ma tu jednak określenia czasowego, który by mówił, ile czasu spędził on na danej stronie. Jeśli weźmiemy za przykład blogi internetowe, które cieszą się obecnie dużą popularnością, można zauważyć, że użytkownik wchodzi i czyta najnowszy wpis, czas może tu być wydłużony, w zależności od długości tekstu, po czym opuszcza stronę. Nie podejmuje na niej kolejnych działań nie ze względu na to, że nie jest nią zainteresowany, a dlatego, że śledzi stronę na bieżąco i jest zapoznany z wszystkimi treściami. Ten przykład obrazuje to, że współczynnik odrzuceń nie powinien być jedynym wyznacznikiem tego, że ludzie opuszczają stronę, bo nie znaleźli na niej tego, czego szukali. Współczynnik odrzuceń powinien być brany pod uwagę przede wszystkim, jeśli mamy na uwadze sklepy internetowe, gdzie celem jest to, aby użytkownik dokonał zakupu lub przynajmniej dokładnie zapoznał się z ofertą, a nie jak w przypadku bloga czy serwisu z informacjami, aby skorzystać z konkretnych informacji.

To właśnie dlatego w pierwszej kolejności należy brać pod uwagę charakterystykę i przeznaczenie danego serwisu, a dopiero później skupiać się na współczynniku odrzuceń.

Jak to interpretuje Google?

Współczynnik odrzuceń to jedna z podstawowych metryk w Google Analytics służąca na przykład do śledzenia kampanii. Bounce rate jest wyliczany przez Google’a tylko dla tych odsłon danej podstrony, które są pierwszymi w danej sesji. Kolejne odsłony danej podstrony, od których nie rozpoczęła się wizyta, nie uwzględnia się w wyliczeniu współczynnika odrzuceń. Dla algorytmu Google’a nie ma znaczenia czas, który użytkownik spędził na stronie, lecz to jaki procent użytkowników trafiło na stronę, a następnie ilu z nich opuściło ją, nie poczynając dalszych działań. Chodzi o to, czy odwiedzili kolejne podstrony. Jedno jest tu pewne — jeśli użytkownik nie kliknął żadnej zakładki otwierającej nową stronę, czy link, który przeniesie go w inne miejsce, wówczas jest to traktowane jako 100% odrzucenia w tej konkretnej sesji. Jeżeli weźmiemy pod uwagę liczbę użytkowników odwiedzających stronę, to idealnie obrazuje to przykład – 50 osób ze 100 odwiedzających nie dokonało dalszych działań na stronie, tylko opuściło ją w pierwszej sesji, to wtedy współczynnik odrzuceń wynosi 50%. Nie warto iść w stronę manipulowania współczynnikiem odrzuceń, ponieważ Google jest w stanie zdiagnozować, kiedy użytkownik opuścił stronę i w drugim wyszukiwaniu wybrał inny wynik. Priorytetem jest tu dbanie o to, aby użytkownik był zainteresowany stroną i znalazł w niej wszystkie informacje, których potrzebuje.

Czy jeśli opuszczę zakładkę w przeglądarce i do niej wrócę za 30 min, będzie to wpływało na współczynnik?

Jedna osłona strony i ponowne odwiedziny strony w ciągu 30 min są uznawane za sesję bez odrzucenia. Ma to miejsce wtedy, kiedy użytkownik przy drugich odwiedzinach rozpocznie określone działania na stronie. Google Analytics przerywa daną sesję po upływie pół godziny od ostatniej interakcji użytkownika za stroną. Wówczas traktowane jest to jako odrzucenie. Jeśli interakcja użytkownika ze stroną pojawi się po upływie tego czasu, wtedy jest to interpretowane jako nowa sesja.

Wartości współczynnika odrzucenia w przypadku Landing Page

Celem strony landing page, inaczej strony lądowania, jest wywołanie u odbiorcy określonego działania, na przykład zapis do newslettera, pobranie pliku albo dokonanie zakupu. Na stronie landing page poruszamy się intuicyjnie, bo nie znajdują się tam określone linki czy menu, które przekierują nas na dalszy etap. Tego typu strony mają największy współczynnik odrzuceń. Jednak nie zawsze powinien być on odbierany negatywnie. W przypadku stron landing page może się okazać, że użytkownik od razu trafił na to, czego szukał i wyszedł zadowolony, bo szybko dotarł do interesujących go informacji. Nie oznacza to jednak, że nasza czujność powinna być słabsza. Jeśli współczynnik odrzuceń przekracza 40%, warto dokładnie sprawdzić, jakie są tego przyczyny. Może to być spowodowane zbyt długim oczekiwaniem na załadowanie się strony albo tym, że nie wszystkie informacje na stronie są zgodne ze swoim przeznaczeniem i odbiorca rzeczywiście nie znajduje na niej niezbędnych informacji.
Jeśli chodzi o strony landing page, ważniejszy powinien być czas, jaki użytkownicy spędzają na Twojej stronie niż współczynnik odrzuceń, co nie znaczy, że należy go całkowicie eliminować. Zawsze warto zachować czujność.

HotJar może okazać się przydatny – dowiedz się jak go zmniejszyć

HotJar to program, który za pomocą statystyk umożliwia śledzenie zachowań użytkowników na stronie internetowej. Pozwala na obserwowanie ich aktywności, a dokładniej monitorowanie, w którym momencie rezygnują z odwiedzin i przerywają rozpoczętą sesję. Z drugiej strony pozwala też śledzić, co najlepiej przyciąga ich uwagę i w którym momencie pozostają na stronie przez dłuższą chwilę. Mogą to być pojedyncze elementy, które w szczególności przykuwają ich uwagę. Za pomocą tego programu można nie tylko zoptymalizować swoją witrynę na podstawie wskaźników, ale również zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym.

Podsumowanie

Współczynnik odrzuceń nie powinien być jedynym i niepodważalnym wskaźnikiem mówiącym o tym, że użytkownicy nie są zainteresowani naszą stroną internetową. Może okazać się niezwykle pomocny w szczególności, jeśli mamy do czynienia ze sklepami internetowymi. Określa on, czy użytkownik był zainteresowany ofertą, czy znalazł to, czego szukał lub czy dokonał zakupu. Jeśli zauważymy wysoki współczynnik odrzuceń, to oznacza, że potrzebna jest szybka interwencja. Nie powinien być dużym zmartwieniem dla osób, które zajmują się stronami typu landing page, na przykład prowadzą blogi lub strony z przepisami, ponieważ użytkownicy często od razu znajdują na niej to, czego szukali, przez co dalsza poczynania nie są potrzebne. Dzieje się tak z tego powodu, że są to strony intuicyjne, typu one page, gdzie nie znajdziemy dodatkowych linków czy rozbudowanego menu. W takim przypadku pomocne może się okazać sprawdzenie czasu, jaki użytkownik spędził na stronie, niż badanie współczynnika odrzuceń.

Zobacz również
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 24.06.2020

Wielu użytkowników Instagrama zadaje sobie to samo pytanie: Co zrobić, by zdobyć nowych obserwujących i wyróżnić się spośród innych...

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Marcin Caban / 06.06.2020

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również...

Czy hosting ma wpływ na SEO?
Czy hosting ma wpływ na SEO?
Marcin Caban / 23.05.2020

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na...

Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Anna Ogorzałek / 17.05.2020

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego,...

Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Arkadiusz Urbaś / 14.03.2020

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy...

Czym jest Google Search Console?
Czym jest Google Search Console?
Marcin Caban / 14.03.2020

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek / 08.03.2020

Twitter to obok Instagrama i Facebooka jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Założyli go w 2006 roku trzej...

Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 03.03.2020

Z pozycjonowaniem zazwyczaj kojarzą się strony internetowe. Niewiele osób wie, że pozycjonować można również profile w Social Mediach np....

Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Łukasz Grzesik / 03.03.2020

Pozycjonowanie zagraniczne to oferta dla tych właścicieli firm, którzy planują wyjście ze swoim biznesem poza granice Polski, jako główne...

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Arkadiusz Urbaś / 27.02.2020

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może...

SERP – co to jest?
SERP – co to jest?
Marcin Caban / 25.02.2020

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników...

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Marcin Caban / 17.02.2020

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To...

Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Marcin Caban / 09.02.2020

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – te słowa Heraklita z Efezu doskonale wpisują się w to, jak...

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 30.01.2020

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w...

Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Anna Ogorzałek / 28.01.2020

Instagram to obok Facebooka i Twittera jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, który z roku na rok cieszy się coraz...

Lazy load dla WordPress
Lazy load dla WordPress
Marcin Caban / 27.01.2020

Obecnie internet towarzyszy nam niemalże w każdej minucie życia. Nieustannie jesteśmy podłączeni do sieci, każdego dnia odwiedzamy różne strony...

Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Marcin Caban / 12.01.2020

Zdobywanie linków – czy potrzebne? Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie,...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Marcin Caban / 02.01.2020

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające...

GoogleBot – co to takiego?
GoogleBot – co to takiego?
Marcin Caban / 29.12.2019

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Anna Ogorzałek / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...