Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow

Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow

Zdobywanie linków – czy potrzebne?

Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie, że zdobywanie linków prowadzących do danej witryny zwiększa jej ranking – tak to działa przynajmniej w teorii. Wszelkie zabiegi związane ze zdobywaniem nowych odnośników to proces, który nazywamy Link Building, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza Budowanie Linków i całkiem dobrze oddaje sens tej frazy.

Czy więcej zawsze znaczy lepiej?

Należy jednak wyjaśnić pewne kwestie, bo od dłuższego czasu Link Building nie działa na zasadzie „im więcej, tym lepiej” – kiedyś tak było, ale te czasy bezpowrotnie minęły. Obecnie Google zwraca bardzo dużą uwagę na jakość linków. Ma na to wpływ przede wszystkim pozycja i ranking domeny, z której wychodzi link prowadzący do naszej strony. Im strona źródłowa jest bardziej rozbudowana, ma dłuższy staż i wysokie rankingi, tym większą wartość dla strony docelowej mają zamieszczone tam adresy. W takim przypadku zdecydowanie prawdziwsze jest stwierdzenie „nie ilość, lecz jakość”.

 


Poznaj naszą ofertę na -> audyt linków


Atrybuty linków – dofollow, nofollow

Algorytmy Google zwracają uwagę również na atrybuty, którymi oznaczone są linki. Podstawowe i najważniejsze to nofollow oraz dofollow. Ich zadaniem jest poinformowanie robota Google o tym, czy ma śledzić dany adres, czy go zignorować.

Atrybut nofollow

Zgodnie z tłumaczeniem – adresy URL oznaczone atrybutem nofollow są przez GoogleBoty ignorowane i nie przynoszą żadnej wartości pod względem pozycjonowania. Oznacza to, że linki typu nofollow z punktu widzenia SEO są praktycznie bezwartościowe, ale kwestia jest delikatnie bardziej skomplikowana.

Linki z atrybutem nofollow niejednokrotnie dla Google są pewnym wyznacznikiem naturalności strony i prowadzących do niej odnośników. Ten atrybut często wykorzystywany jest między innymi w linkach dostępnych na forach, blogach lub artykułach specjalistycznych oraz w przypadku linkowania wewnętrznego. Ma to kilka uzasadnień:

  • Administratorzy forów używają rel=”nofollow” w linkach wstawianych przez użytkowników, aby ich fora nie były traktowane jako miejsce do SPAMu i nie traciły na jakości.
  • Blogerzy oznaczają typem nofollow linki z sekcji komentarzy z tego samego powodu, co administratorzy forów internetowych. We własnych wpisach odnośniki do innych stron często również są okraszone tym atrybutem, aby nie przenosić mocy SEO na inne witryny.
  • Dbając o SEO własnej strony, niektóre odnośniki w linkowaniu wewnętrznym można również oznaczyć atrybutem nofollow. Dzięki temu cała moc SEO pozostanie w ważniejszym artykule/stronie, a nie zostanie podzielona z mniej istotnym adresem.

Przyglądając się wymienionym wyżej uzasadnieniom, można dojść do wniosku, że warto część z linków prowadzących do witryny utrzymywać z atrybutem nofollow, ponieważ w ten sposób oznaczane są odnośniki „naturalne”, czyli wstawiane przez użytkowników forów internetowych, blogerów lub czytelników blogów. Takie podejście zwiększa naturalność witryny w oczach robotów Google i zmniejsza ryzyko nałożenia kary za manipulowanie wynikami poprzez zdobywanie płatnych odnośników.

Przykład linku z atrybutem nofollow:
<a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>LINK NOFOLLOW</a>

Atrybut dofollow

Link z atrybutem typu dofollow wskazuje robotowi Google, że ten adres jest wartym odwiedzenia i zaindeksowania. Dzięki temu strona źródłowa przekazuje część wartości SEO witrynie, do której prowadzi zamieszczony odnośnik. To podstawowy rodzaj linków, które powinniśmy zdobywać dla naszej strony, aby zwiększać jej wartość w oczach Google, tym samym pojawiając się na coraz wyższych pozycjach w SERPie.

Należy jednak pamiętać o tym, że algorytm Google jest bardzo zaawansowany i z łatwością dostrzeże zbyt szybki przyrost linków typu dofollow. To może być bezpośredni znak dla Google, że na witrynę należy nałożyć filtr, ponieważ ktoś stosuje sztuczne metody linkowania, które nie są zalecane przez wyszukiwarkę.

Link Building to złożony proces, który należy dokładnie rozplanować – szczególnie w przypadku linków typu dofollow. Dobrym rozwiązaniem jest opracowanie strategii działania długoterminowego, ponieważ stopniowy i regularny przyrost wartościowych odnośników z pewnością przyniesie pożądane rezultaty w postaci wzrostu rankingu i pozycji witryny w Google. Nie należy również odrzucać propozycji i marnować okazji do zdobycia linków dofollow z wartościowych miejsc.

Interesującą praktyką jest stosowanie linków z atrybutem dofollow w linkowaniu wewnętrznym. Dzięki temu można robotowi Google stworzyć „ścieżkę” wartościowych, powiązanych ze sobą stron – kolejnych artykułów o podobnej tematyce, kategorii produktów w sklepach internetowych. To warta rozważnie praktyka, jeśli chcemy równomiernie pozycjonować pewien zestaw powiązanych ze sobą stron w obrębie jednej witryny.

Można powiedzieć, że atrybut dofollow jest tym podstawowym, więc tego typu linki można spotkać pod dwiema równoznacznymi z punktu widzenia SEO postaciami:
<a href=”https://example.com”>LINK DOFOLLOW</a>
<a href=”https://example.com” rel=”dofollow”>LINK DOFOLLOW</a>

Jak sprawdzić, czy do linku został przypisany atrybut nofollow?

Do sprawdzenia tego, czy link jest oznaczony atrybutem nofollow nie potrzeba skomplikowanych narzędzi, wiedzy ani umiejętności, ponieważ jest to bardzo proste.

W takiej sytuacji należy wykonać następujące kroki:

  • Otworzyć stronę źródłową, na której znajduje się sprawdzany link.
  • Kliknąć prawym przyciskiem myszy na dowolnym obszarze strony i wybrać pozycję „Wyświetl źródło strony” lub podobną, która umożliwi podgląd kodu źródłowego strony. Większość przeglądarek udostępnia taką funkcjonalność.
  • Za pomocą narzędzia do wyszukiwania treści (Ctrl+F) należy wyszukać adres sprawdzanego linka – na przykład https://example.com.
    Jeśli przy adresie linka znajduje się atrybut rel=”nofollow”, to jest to odnośnik, który nie przenosi mocy SEO.

 


Jeśli potrzebujesz pełnej analizy serwisu, możesz u nas zamówić -> audyt budowy strony internetowej


 

Zwróć uwagę, czy na stronie jest tylko jeden link do docelowego adresu. Możliwe, że jest ich kilka, a tylko jeden z nich ma atrybut dofollow.

Czy można dowolnie nadawać linkom atrybuty nofollow i dofollow?

Odpowiadając bardzo prosto, tak – w większości przypadków jest to możliwe. Istnieją jednak pewne wyjątki, o których należy wspomnieć.

Przede wszystkim należy podkreślić, że władzę nad atrybutami linków ma administrator strony, a nie jej użytkownik. Na przykład dopisując rel=”dofollow” przy linku umieszczanym w postach na forum internetowym, nie zmienimy jego typu, jeśli odgórnie został ustalony jako nofollow. To samo dotyczy sekcji komentarzy na blogach oraz każdego innego serwisu, gdzie użytkownicy mogą zamieszczać swoje wypowiedzi i linki.

W komfortowej sytuacji są osoby, których strona internetowa zbudowana jest w postaci czystego HTML, a nie zewnętrznych usług hostingowych, systemów CMS i tym podobnych. W takim przypadku każdy link bez atrybutu nofollow będzie typu dofollow, a dodanie rel=”nofollow” skutkuje natychmiastową zmianą.

Jeśli witryna powstała przy pomocy kreatora lub dostępnych systemów CMS, to może okazać się, że każdy z wprowadzanych linków automatycznie otrzymuje atrybut nofollow. W celu odblokowania możliwości ustawiania atrybutów dofollow niejednokrotnie wymagane jest zainstalowanie dodatkowej wtyczki, zmiana ustawień witryny lub dokonanie innych czynności administracyjno-programistycznych. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest kontakt z supportem danego kreatora lub systemy CMS albo poproszenie o udzielenie pomocy firmę, która wykonała stronę internetową.

Zobacz również
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 24.06.2020

Wielu użytkowników Instagrama zadaje sobie to samo pytanie: Co zrobić, by zdobyć nowych obserwujących i wyróżnić się spośród innych...

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Marcin Caban / 06.06.2020

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również...

Czy hosting ma wpływ na SEO?
Czy hosting ma wpływ na SEO?
Marcin Caban / 23.05.2020

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na...

Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Anna Ogorzałek / 17.05.2020

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego,...

Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Co to jest współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Łukasz Grzesik / 22.03.2020

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Arkadiusz Urbaś / 14.03.2020

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy...

Czym jest Google Search Console?
Czym jest Google Search Console?
Marcin Caban / 14.03.2020

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek / 08.03.2020

Twitter to obok Instagrama i Facebooka jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Założyli go w 2006 roku trzej...

Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 03.03.2020

Z pozycjonowaniem zazwyczaj kojarzą się strony internetowe. Niewiele osób wie, że pozycjonować można również profile w Social Mediach np....

Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Łukasz Grzesik / 03.03.2020

Pozycjonowanie zagraniczne to oferta dla tych właścicieli firm, którzy planują wyjście ze swoim biznesem poza granice Polski, jako główne...

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Arkadiusz Urbaś / 27.02.2020

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może...

SERP – co to jest?
SERP – co to jest?
Marcin Caban / 25.02.2020

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników...

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Marcin Caban / 17.02.2020

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To...

Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Marcin Caban / 09.02.2020

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – te słowa Heraklita z Efezu doskonale wpisują się w to, jak...

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 30.01.2020

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w...

Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Anna Ogorzałek / 28.01.2020

Instagram to obok Facebooka i Twittera jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, który z roku na rok cieszy się coraz...

Lazy load dla WordPress
Lazy load dla WordPress
Marcin Caban / 27.01.2020

Obecnie internet towarzyszy nam niemalże w każdej minucie życia. Nieustannie jesteśmy podłączeni do sieci, każdego dnia odwiedzamy różne strony...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Marcin Caban / 02.01.2020

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające...

GoogleBot – co to takiego?
GoogleBot – co to takiego?
Marcin Caban / 29.12.2019

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Anna Ogorzałek / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...