GoogleBot – co to takiego?

GoogleBot – co to takiego?

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które odpowiadają za weryfikację reklam, działania API Google, zdjęć, obrazów i wielu innych informacji.

Tak naprawdę roboty Google to specjalne oprogramowanie, którego zadaniem jest symulacja ruchu na stronie, analiza wszystkich treści i dokładne przeskanowanie każdego fragmentu strony, aby zaczęła pojawiać się w wynikach wyszukiwania – jeśli tylko spełni odpowiednie wymagania.

Wyróżniamy dwa rodzaje głównych robotów Google, czyli tak zwanych GoogleBotów:

  • Robot komputerowy – symuluje ruch użytkownika z poziomu komputera stacjonarnego lub laptopa.
  • Robot komórkowy – symuluje ruch użytkownika na stronie z poziomu urządzeń mobilnych.

Jak działa GoogleBot?

Oprogramowanie w postaci robota indeksującego jest skonstruowane tak, aby możliwie szybko przeszukiwało internet w poszukiwaniu nowych treści. To niezwykle istotne, ponieważ do internetu nieustanie wpływają ogromne ilości danych, informacji i materiałów. Zadaniem GoogleBota jest ich weryfikacja, analiza i umożliwienie odnalezienia w wynikach wyszukiwania użytkownika.

Napływ informacji do sieci jest tak duży, że GoogleBot musi jednocześnie pracować na tysiącach komputerów o różnej lokalizacji. Taka armia maszyn pozwala algorytmowi przeczesywać sieć w poszukiwaniu nowych stron i adresów lub treści na zaindeksowanych już witrynach.

Szybkość działania systemu jest tak duża, że średnio GoogleBot odwiedza tę samą witrynę raz na kilka sekund. Czasami jednak zdarza się, że napływ żądań ze strony Google jest zbyt duży, co potrafi w znacznym stopniu spowolnić działanie serwera dla innych użytkowników i w takiej sytuacji niezbędna jest interwencja z prośbą o zmniejszenie liczby żądań na sekundę od naszej witryny.

Jak GoogleBot trafia na stronę?

Najprostszą metodą, z której korzysta GoogleBot, jest śledzenie adresów URL. Oznacza to tyle, że robot wędruje po znanych mu już serwisach w poszukiwaniu nowych treści. W momencie, gdy natrafi na nowy, nieznany dotychczas adres, ma możliwość przejścia na daną stronę i jej analizę.

Z powyższej zależności korzystają specjaliści SEO, dbając o tak zwany Link Building. To proces polegający na zdobywaniu linków prowadzonych do witryny z innych serwisów. Istotnym aspektem jest sama jakość strony, na której umieszczony został link oraz to, jak łatwo jest on dostępny. Im „głębiej” wewnątrz strony zostanie ukryty, tym trudniejszą drogę GoogleBot będzie musiał do niego pokonać, co wpłynie negatywnie na jego ranking.

Innym sposobem zgłoszenia nowych stron, treści i innych materiałów do analizy przez GoogleBota jest wykorzystanie narzędzia Google Search Console. Dzięki niemu administrator strony ma możliwość wysłania do GoogleBota prośby o odwiedzenie konkretnego adresu, ponieważ znajdują się na nim nowe, wartościowe treści. To w dużym stopniu wpływa na szybkość indeksowania nowych materiałów w sieci.

Czy można wpływać na działania GoogleBota?

Zadaniem Google jest gromadzenie informacji, które mają być przydatne dla użytkownika. Jeśli właściciel strony nie chce, aby jego strona była indeksowana w Google, to może taką informację dla robotów zamieścić. Służy do tego specjalny plik robots.txt, który należy odpowiednio skonfigurować i umieścić w głównym katalogu na serwerze FTP z plikami strony.

Dzięki odpowiednim komendom administrator strony ma możliwość zablokowania dostępu do całej strony lub wybranych jej fragmentów. Odpowiedni zestaw poleceń umieszczony w pliku robots.txt potrafi skutecznie kierować ruchem robota Google.

Należy pamiętać, że nie tylko wyszukiwarka Google ma swoje roboty indeksujące. To rodzi pewne komplikacje, ponieważ nie wszystkie roboty reagują na taką samą składnię. Zdarzają się również sytuacje, w których robot indeksujący złośliwej wyszukiwarki całkowicie ignoruje polecenia zawarte w robots.txt.

Co warto zoptymalizować dla GoogleBota?

Niezwykle istotnym aspektem indeksowania witryny przez GoogleBota jest prędkość działania serwisu. Robot Google ma mnóstwo materiałów do przeanalizowania, więc za każdym razem na konkretną stronę przeznacza pewien zasób czasu i możliwości. W takiej sytuacji matematyka jest bardzo prosta – im szybszy i lżejszy serwis, tym lepiej i szybciej zostanie on zaindeksowany przez GoogleBota, a jego wartość zostanie oceniona wyżej.

Jeśli nie chcemy, aby robot Google podążał za pewnymi adresami wychodzącymi z naszej witryny, to warto dodać do nich atrybut rel=”nofollow”. Dzięki temu GoogleBot doskonale wie, że nie musi przechodzić dalej za tym linkiem, ponieważ według administratora serwisu nie ma tam nic wartościowego. Należy jednak pamiętać, że to nie jest sposób na wyłączenie danej strony z indeksowania.

Kolejnym ważnym aspektem jest redukcja liczby błędów i przekierowań. Tutaj również w grę wchodzi matematyka, ponieważ im więcej odnośników będzie generowało błędy 404 lub przekierowania, tym więcej czasu i zasobów GoogleBot będzie musiał poświęcić na analizę danej zawartości. To prosty rachunek zysków i strat, więc warto dbać o to, aby zamieszczone adresy URL zawsze były aktualne i bezpośrednie.

Mapa witryny to także jedna z najlepszych praktyk SEO pod kątem robota Google. Jest to specjalny spis wszystkich adresów URL, które powinny zostać zaindeksowane. Dzięki temu GoogleBot nie musi krążyć po skomplikowanym systemie menu, a otrzymuje wszystkie istotne odnośniki w jednym miejscu. Należy dbać o to, aby w przypadku dodawania nowych treści lub przebudowy serwisu pamiętać o aktualizacji mapy strony.

Zobacz również
Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej?
Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej?
Anna Ogorzałek / 27.11.2020

Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej? Poznaj 4 skuteczne działania! Prowadzisz sklep internetowy, ale od dłuższego czasu...

Dlaczego warto prowadzić bloga i jak go wypozycjonować?
Dlaczego warto prowadzić bloga i jak go wypozycjonować?
Anna Ogorzałek / 29.10.2020

Coraz więcej osób prywatnych i publicznych, a także przedsiębiorców decyduje się na założenie i prowadzenie własnego bloga. Wynika to...

Poznaj 5 skutecznych sposobów na wypromowanie swojego e-commerce!
Poznaj 5 skutecznych sposobów na wypromowanie swojego e-commerce!
Anna Ogorzałek / 26.09.2020

Pewnie nie raz zastanawiałeś się nad tym, jak wypromować swój własny sklep internetowy w Internecie. A może nawet próbowałeś...

Larry Page – kim jest twórca przeglądarki Google?
Larry Page – kim jest twórca przeglądarki Google?
Anna Ogorzałek / 25.08.2020

Każdy doskonale zna przeglądarkę Google, ale nie każdy wie, kto jest jej twórcą. To skromny i niepozorny student z...

Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Anna Ogorzałek / 15.07.2020

Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia tematu, warto zastanowić się and tym, jaką funkcję pełnią teksty SEO i jakie są...

Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Marcin Caban / 11.07.2020

Brakujące wartości x-default: Nie ma obowiązku stosowania „x-default”, jest to jednak zalecane ze względu na korzyści,jakie przynosi podczas pozycjonowania...

Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 10.07.2020

Jest to zestaw czynności podejmowanych w związku z pozycjonowaniem strony. Jego zadaniem jest znalezienie wszystkich nieprawidłowości w jej działaniu,...

W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 24.06.2020

Wielu użytkowników Instagrama zadaje sobie to samo pytanie: Co zrobić, by zdobyć nowych obserwujących i wyróżnić się spośród innych...

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Marcin Caban / 06.06.2020

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również...

Czy hosting ma wpływ na SEO?
Czy hosting ma wpływ na SEO?
Marcin Caban / 23.05.2020

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na...

Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Anna Ogorzałek / 17.05.2020

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego,...

Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Co to jest współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Łukasz Grzesik / 22.03.2020

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Arkadiusz Urbaś / 14.03.2020

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy...

Czym jest Google Search Console?
Czym jest Google Search Console?
Marcin Caban / 14.03.2020

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek / 08.03.2020

Twitter to obok Instagrama i Facebooka jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Założyli go w 2006 roku trzej...

Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 03.03.2020

Z pozycjonowaniem zazwyczaj kojarzą się strony internetowe. Niewiele osób wie, że pozycjonować można również profile w Social Mediach np....

Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Łukasz Grzesik / 03.03.2020

Pozycjonowanie zagraniczne to oferta dla tych właścicieli firm, którzy planują wyjście ze swoim biznesem poza granice Polski, jako główne...

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Arkadiusz Urbaś / 27.02.2020

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może...

SERP – co to jest?
SERP – co to jest?
Marcin Caban / 25.02.2020

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników...

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Marcin Caban / 17.02.2020

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To...

Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Marcin Caban / 09.02.2020

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – te słowa Heraklita z Efezu doskonale wpisują się w to, jak...

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 30.01.2020

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w...

Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Anna Ogorzałek / 28.01.2020

Instagram to obok Facebooka i Twittera jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, który z roku na rok cieszy się coraz...

Lazy load dla WordPress
Lazy load dla WordPress
Marcin Caban / 27.01.2020

Obecnie internet towarzyszy nam niemalże w każdej minucie życia. Nieustannie jesteśmy podłączeni do sieci, każdego dnia odwiedzamy różne strony...

Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Marcin Caban / 12.01.2020

Zdobywanie linków – czy potrzebne? Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie,...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Marcin Caban / 02.01.2020

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Anna Ogorzałek / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...