Podmioty w SEO lokalnym – jak je wykorzystać?

  • 12 minut czytania
  • SEO, Tworzenie treści SEO, Wiedza SEO
SEO lokalne

Powszechnie wiadomo, że tradycyjne praktyki SEO koncentrują się przede wszystkim na zwiększeniu widoczności na skalę globalną lub krajową. SEO lokalne to jednak nieco inna praktyka, która ma na celu optymalizację obecności firmy w sieci wyłącznie dla ściśle określonego obszaru geograficznego. Ma ono szczególną wartość w przypadku małych i średnich firm, które swoje usługi i produkty kierują głównie do lokalnych klientów.

SEO lokalne składa się z określonych praktyk, które mają na celu pomóc firmom promować swoje produkty i usługi wśród lokalnych klientów. Dzięki nim przedsiębiorstwa mają szansę zyskać wyższe pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania, na mapach i w katalogach. SEO lokalne to przede wszystkim metoda na zdobycie ukierunkowanego ruchu i zwiększanie liczby odwiedzających w fizycznych lokalizacjach.

Główna różnica między SEO tradycyjnym i lokalnym polega zakresie i celach strategii. Tradycyjne SEO ma na celu poprawę rankingu i widoczności witryny globalnie, często koncentrując się na wyselekcjonowanych słowach kluczowych. Pozycjonowanie lokalne koncentruje się na wyszukiwaniach związanych z lokalizacją oraz na optymalizacji pod kątem słów kluczowych zawierających lokalne terminy. Jego założenia zakładają, że marka będzie bardziej widoczna w wizytówkach i Mapach Google.

Podmioty wyszukiwania

Podmioty wyszukiwania odnoszą się do koncepcji, które można zidentyfikować i kategoryzować, zapewniając dokładniejsze i trafniejsze wyniki. Tak naprawdę podmiotem może być wszystko, od osoby, miejsca lub rzeczy po koncepcję, wydarzenie lub organizację. Termin ten pomaga firmom i twórcom treści dostosować swoje strategie, by jak najlepiej poprawiały ich widoczności. Wyszukiwarki wykorzystują różne kryteria, aby uszeregować podmioty w wynikach wyszukiwania. Ma to na celu przede wszystkim dostarczenie użytkownikom precyzyjniejszych informacji. Czynniki rankingowe obejmują:

  • Relatedness, które mierzy, jak blisko podmiot powiązany jest z zapytaniem.
  • Notability ocenia znaczenie i znaczenie podmiotu w swojej dziedzinie.
  • Contribution ocenia wpływ, jaki podmiot wywiera w swojej dziedzinie.

Pod uwagę brane są również nagrody i wyróżnienia (Prizes), które zwiększają wiarygodność i prestiż podmiotu. Działania optymalizacyjne względem podanych czynników pozwalają zwiększyć obecność obranego podmiotu w wynikach wyszukiwania. Zapewniają lepszą rozpoznawalność oraz wyższą pozycję w rankingach. Pomagają także w budowaniu autorytetu i zaufania wśród obranej grupy docelowej.

Podmioty w SEO lokalnym

W strategiach SEO lokalnego podmioty najczęściej określają przedsiębiorstwa, zabytki lub wydarzania. Zdarza się także, że odnoszą się do wybitnych przedstawicieli społeczności. Identyfikacja podmiotów i dodanie ich do treści, ma ogromny wpływ na widoczność, ułatwiając tym samym potencjalnym klientom znalezienie lokalnych produktów lub usług. Oprócz podmiotów w praktyce SEO lokalnego należy pamiętać obecności i dokładności NAP firmy (nazwa, adres, numer telefonu) na różnych platformach internetowych. NAP zapewnia, że algorytmy wyszukiwarki są w stanie zweryfikować informacjom biznesowym. Spójność pomaga zapobiegać nieporozumieniom i zwiększa wiarygodność firmy.

Optymalizacja profilu Google Moja Firma (GMB) to kolejny czynnik rankingowy, który wpływa na lokalne wyniki wyszukiwania i listingi na mapach. Jego optymalizacja wiąże się z regularnym aktualizowaniem informacji o firmie, odpowiadaniem na opinie klientów, publikowaniem aktualizacji oraz aktywnością w sekcji pytań i odpowiedzi.

By odnieść pełny sukces, warto także skupić się na tworzeniu treści, które zawierają specyficzne słowa kluczowe i informacje dla wybranego regionu. Pomagają one wpłynąć na lokalnych odbiorców i postrzegane są jako trafniejsze w lokalnych zapytaniach. Treści powinny obejmować wpisy na blogu, z opisami lokalnych wiadomości lub działań społeczności. Co więcej, pozyskiwanie linków zwrotnych od innych lokalnych firm, serwisów informacyjnych i organizacji dodatkowo zwiększa wiarygodność i renomę firmy. Linki zwrotne służą to potwierdzenie wiarygodności, które wskazuje wyszukiwarkom, że firma jest zaufanym członkiem społeczności lokalnej.

Lokalną strategię pozycjonowania można także wzbogacić, wykorzystując lokalne kanały mediów społecznościowych i influencerów. Reakcje z portali społecznościowych pozytywnie wpływają na rankingi wyszukiwania, wykazując aktywne zaangażowanie w życie społeczności. Strategiczne wykorzystanie praktyk SEO lokalnego zwiększa widoczność w wyszukiwarce, a tym samym sprzedaż.

Google Moja Firma (GMB)

Google Moja Firma (GMB) to platforma do zarządzania obecnością firmy w wyszukiwarce Google w tym w wyszukiwarce i na jej Mapach. Profil GMB ma ogromny wpływ na lokalne rankingi wyszukiwania i pomaga firmom nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Tak jak w przypadku SEO na stronie, profil GMB charakteryzuje się swoimi czynnikami rankingowymi.  Obejmują one kompletność i dokładność profilu biznesowego, trafność wybranej kategorii biznesowej oraz uwzględnienie aktualnych informacji kontaktowych, godzin pracy i zdjęć. Ważnym i unikatowym czynnikiem są recenzje i oceny klientów. Wysokie oceny i pozytywne recenzje zwiększają widoczność i wiarygodność firmy. Regularne publikowanie aktualizacji i angażowanie się w kontakty z klientami za pośrednictwem sekcji pytań i odpowiedzi to czynnik rankingowy, który wskazuje na aktywne zarządzanie.

Budowanie podmiotu za pośrednictwem GMB wiąże się z optymalizacją działań, tak by w pełni reprezentował ofertę firmy i jej lokalną obecność. Przede wszystkim należy wybrać najdokładniejszą kategorię działalności, dodać wyczerpujące opisy i zaplanować strategię fraz kluczowych odpowiednich dla wybranej okolicy. Wysokiej jakości zdjęcia i filmy prezentujące firmę i jej usługi sprawią, że profil będzie bardziej atrakcyjny. Zachęcanie zadowolonych klientów do pozostawiania pozytywnych recenzji i szybkie reagowanie zarówno na pozytywne, jak i negatywne opinie pomaga budować silną reputację online. Wykorzystanie postów GMB do dzielenia się wiadomościami, promocjami i wydarzeniami sprawia, że profil jest dynamiczny, przyciągając więcej wyświetleń i interakcji. Skuteczne działania na GMB tworzą solidny podmiot lokalny. Sam proces tworzenia profilu GMB poprawia pozycję w lokalnych rankingach wyszukiwani i sprzyja budowaniu zaufania lokalnej społeczności.

Opinie, recenzje, oceny

Opinie pozostawione przez klientów mają ogromny wpływ na pozycję w rankingu, ponieważ są bezpośrednio powiązane z profilem GMB. Duża ilość pozytywnych recenzji zwiększa wiarygodność firmy. Stanowi także jasny sygnał dla wyszukiwarki, że marka jest popularna i wiarygodna. Recenzje i oceny zwiększają doświadczenia użytkownika. Dostarczają informacji o firmie z pierwszej ręki, na których kolejni potencjalni klienci w dużym stopniu polegają przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Warto więc wdrożyć strategie zachęcające zadowolonych klientów do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami. Pozytywne oceny możemy uzyskać:

  • prosząc o jej wystawienie w momencie sprzedaży,
  • wysyłając prośby za pomocą e-maili  
  • udostępniając łatwo dostępne linki do recenzji na stronie internetowej firmy oraz w profilach mediów społecznościowych.

Odpowiadanie na recenzje, zarówno pozytywne, jak i negatywne, dodatkowo wzmacnia reputację firmy w Internecie. Dobra obsługa i zapewnienie pozytywnych doświadczeń dla klientów naturalnie owocuje lepszymi recenzjami. Dzięki konsekwentnym działaniom, zbieranie i zarządzanie recenzjami firmy pozwala budować silną obecność w Internecie.

Optymalizacja SEO na stronie

Optymalizacja strony internetowej to czynnik, który wpływa na to, jak wyszukiwarki interpretują i oceniają jej zawartość. Zapewnia, że witryna jest właściwą odpowiedzią na zapytania użytków oraz że została dostosowana do potrzeb lokalnych użytkowników. W działaniach SEO lokalnego należy także używać słów kluczowych specyficznych dla danej lokalizacji w obrębie całej strony. Powinny one znaleźć się w tytułach, nagłówkach, meta opisach i treściach. Dzięki temu algorytmy będą w stanie zrozumieć nastawienie strony na konkretną lokalizację geograficzną, zwiększając prawdopodobieństwo pojawienia się w lokalnych wynikach wyszukiwania. W tym celu można także wykorzystać dane strukturalne takie jak adres firmy, jej numeru telefonu, godzin otwarcia i katalog usług.

Optymalizacja treści skupia się przede wszystkim na tworzeniu wysokiej jakości, angażujących materiałów, które odpowiadają na potrzeby obranej grupy odbiorców. Idealnym narzędziem są posty na blogu, artykuły i strony usługowe, które w naturalny sposób zawierają lokalne słowa kluczowe oraz dostarczają cennych informacji związanych z działalnością firmy i jej ofertą. Należy także pamiętać o opisaniu obrazów i filmów za pomocą tekstu alternatywnego zawierającego lokalne słowa kluczowe.

Praca z podmiotami ma na celu zapewnienie, że wszystkie treści są zgodne z tożsamością firmy i obszarem jej specjalizacji. Nazwa firmy, adresu i numer telefonu (NAP) powinny konsekwentnie być dostępne na całej stronie internetowej oraz być zgodne z danymi w profilu Google Moja Firma. Koncentrując się na optymalizacji strony, poprawiamy widoczność zarówno w lokalnych, jak i organicznych wynikach wyszukiwania, przyciągając bardziej ukierunkowany ruch i zwiększając szanse na przyciągnięcie i konwersję.

Linki lokalne

Lokalne pomagają ustanowić autorytet i trafność firmy w określonym obszarze geograficznym. Pochodzą one z innych lokalnych stron internetowych i sygnalizują wyszukiwarkom, że firma jest zaufanym i integralnym elementem lokalnej społeczności. Wysokiej jakości lokalne backlinki poprawiają ogólny autorytet domeny strony internetowej, czyniąc ją bardziej konkurencyjną.

Budowanie relacji z innymi lokalnymi firmami i organizacjami to ważny element strategii SEO lokalnego. Warto współpracować przy wydarzeniach lub wspólnych działaniach marketingowych. Angażowanie się w lokalne media poprzez dostarczanie komunikatów prasowych, komentarzy ekspertów lub aktualności na temat firmy owocują wysokojakościowymi backlinkami z lokalnych stron informacyjnych.

Innym elementem strategii jest tworzenie treści skoncentrowanych na lokalnej tematyce. Często treści o takiej tematyce przyciągają influenserów i lokalnych działaczy, którzy dzielą się nimi ze swoją publicznością.

Sygnały behawioralne

Współczynniki klikalności (CTR), czas spędzony na stronie, współczynniki odrzuceń (bounce rates) oraz ogólne zaangażowanie użytkowników, to sygnały, które także wpływają na rankingi wyszukiwania. Dostarczają wyszukiwarkom informacji o tym, jak użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową i czy spełnia ona ich potrzeby oraz oczekiwania. Wysokie współczynniki klikalności informują o tym, że strona jest interesująca. Dłuższy czas spędzony na stronie i niższe współczynniki odrzuceń sugerują, że treść jest angażująca i wysokojakościowa. Wszystkie te sygnały zwiększają wiarygodność i trafność strony, potencjalnie prowadząc do wyższych pozycji w lokalnych i organicznych wynikach wyszukiwania. Sygnały behawioralne odzwierciedlają rzeczywistą popularność i reputację firmy w lokalnej społeczności.

Personalizacja

Personalizacja w wynikach wyszukiwania (SERP) to ocena wystawiona na podstawie indywidualnych zachowań użytkowników, ich preferencji i lokalizacji geograficznych. Jej wartość wpływa na widoczność w SERP, ponieważ wyszukiwarki starają się prezentować najtrafniejsze wyniki. Czynniki takie jak historia wyszukiwania użytkownika, typ urządzenia, lokalizacja i wcześniejsze interakcje ze stronami internetowymi mają bezpośredni wpływ kolejność i rodzaj wyświetlanych wyników. Na przykład, użytkownik często wyszukujący lokalne restauracje prawdopodobnie zobaczy spersonalizowane rekomendacje oparte na swoich poprzednich wyszukiwaniach i odległości. Warto więc zoptymalizować swoją obecność online tak, by odpowiadała na spersonalizowane czynniki. Dla firm o charakterze lokalnym oznacza to optymalizację pod kątem lokalnych słów kluczowych, zapewnienie dokładnych i spójnych informacji NAP oraz aktywne angażowanie się w relacje z klientami za pośrednictwem Google Moja Firma.

Media społecznościowe a SEO

Chociaż media społecznościowe nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym, odzwierciedlają aktywność podmiotów i wspierają zaangażowanie użytkowników. Aktywne i dynamiczne profile w mediach społecznościowych budują obecność firmy w sieci. Pomagają budować świadomość marki, zaufanie i lojalność klientów. Użytkownicy angażujący się w aktywności firm na mediach społecznościowych, napędzają ruch na stronie internetowej i zwiększają jej widoczność, co w efekcie daje istotne korzyści dla SEO.

Media społecznościowe to ważny element autorytetu i znaczenia firmy w jej branży. Regularne publikowanie angażujących treści zachęca użytkowników do interakcji. Treści generowane przez użytkowników, recenzje i opinie udostępniane w mediach zwiększają wiarygodność firmy.

Ponadto platformy społecznościowe to miejsce, gdzie marka może wchodzić w interakcje z klientami w czasie rzeczywistym. Zaangażowanie w komunikację buduje silniejsze relacje z klientami i poprawia obecność zarówno online, jak i offline.

Położenie i odległość w SEO lokalnym

W wyszukiwaniu lokalnym niezwykle ważne jest to, w jakiej odległości firma znajduje się od osoby wyszukującej. Wyszukiwarki priorytetowo wyświetlają wyniki, które znajdują się w bezpośredniej lokalizacji użytkownika. Praktyka ta zapewnia, że wyniki wyszukiwania są dostosowane do potrzeb użytkowników. Odległość i położenie geograficzne mają szczególne znaczenie dla firm, takich jak restauracje, sklepy detaliczne i dostawcy usług, ponieważ użytkownicy często szukają jak najbliższych opcji, aby szybko i skutecznie zaspokoić swoje potrzeby.

Aby wykorzystać ten aspekt na swoją korzyść, przede wszystkim należy umieścić dokładny adres firmy na swojej stronie internetowej, w profilu Google Moja Firma oraz w lokalnych katalogach. Lokalizacja bliżej osoby wyszukującej zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się w odpowiedziach na jej zapytania. Podkreślanie położenia geograficznego w postach na blogu, aktualizacjach w mediach społecznościowych oraz materiałach promocyjnych dodatkowo umacnia pozycję marki, zwiększając jej widoczność w lokalnych wyszukiwaniach.

Wdrożenie działań SEO lokalnego jest szczególnie wartościowe dla firm o charakterze lokalnym.  Jego założenia skupiają się na podmiotach i relacjach między nimi. Nie od dziś wiadomo, że najlepsza droga do sukcesu w Internecie to odnieść sukces w realnym świecie.

< Powrót

Zapisz się do newslettera