- E-E-A-T, czyli podstawowa koncepcja Google dotycząca wskaźników jakości wyszukiwania. Yoast SEO Premium zostało wzbogacone o narzędzia, które pomogą w tym zadaniu.
- Czym są witryny YMYL?
- Yoast SEO Premium – sposób na poprawę wskaźnika E-E-A-T.
- Czy wskaźnik E-E-A-T jest czynnikiem rankingowym?
- Jak poprawić wynik E-E-A-T?
Budowanie zaufania i autorytetu niewątpliwie stało się podstawowym elementem działań większości autorów online. Wynika to przede wszystkim z dążenia Google do zapewnienia użytkownikom wysokojakościowej treści, która nie została w żaden sposób zmanipulowana – zwłaszcza teraz, w dobie generatywnej sztucznej inteligencji. Google kładzie szczególny nacisk na koncepcję znaną jako E-E-A-T: doświadczenie (Experience), wiedza specjalistyczna (Expertise), autorytatywność (Authoritativeness) i wiarygodność (Trustworthiness). Wskaźnik E-E-A-T służy jako krytyczne ramy pozwalające ocenić wiarygodności i rzetelności stron internetowych, a także ich zawartości. Zwiększenie jego wartości w dużej mierze pozwala umocnić pozycję zaufanego autora w obranej niszy.
E-E-A-T, czyli podstawowa koncepcja Google dotycząca wskaźników jakości wyszukiwania. Yoast SEO Premium zostało wzbogacone o narzędzia, które pomogą w tym zadaniu.
Google nieustannie dąży do rozdzielenia treści o dobrej i złej jakości. Nic w tym dziwnego, obecnie generatywna sztuczna inteligencja, taka jak ChatGPT, Bing Chat, czy Google Bard jest powszechnie wykorzystywana przy tworzeniu nowych materiałów. Przez tak duże wykorzystanie zasobów AI mnoży się dezinformacja, a autorzy próbują oszukać system i w łatwy sposób pozyskać coraz więcej korzyści dla swoich działań.
Google ciężko pracuje, aby optymalizować i rozwijać swoje systemy w zakresie rozpoznawania i nagradzania fachowo napisanej i opartej na faktach treści wysokiej jakości — to właśnie tutaj ogromną rolę odgrywa wskaźnik E-E-A-T. Cyklicznie publikowane aktualizacje i recenzje w szczególności podkreślają to, jak ważną rolę odgrywają oryginalne treści pisane przez ekspertów.
Doświadczenie, wiedza specjalistyczna, autorytatywność i wiarygodność to cechy najczęściej wymieniane w wytycznych Google dotyczących wskaźnika jakości wyszukiwania. Te podstawowe elementy pomagają robotom w ocenie jakości treść. Quality Rater Guide dokładnie opisuje sposób, w jaki Google chce dopracować działanie swoich algorytmów.
Oczywiście wskaźnik E-E-A-T nie jest używany w ten sam sposób przy każdym wyszukiwaniu, chociaż sprawdzany jest przy każdym zapytaniu. Jest on szczególnie ważny w przypadku treści internetowych opisujących rzeczy, które mogą mieć istotny wpływ na życie odwiedzających, które w dużej mierze znajdują się na witrynach YMYL.
Czym są witryny YMYL?
YMYL to skrót utworzony od Your Money or Your Life (Twoje pieniądze, Twoje życie). Witryny te zwykle zawierają treści, które mają istotny wpływ na jakość życia. Mówiąc dokładniej, treści na nich zamieszczone mogą wpływać na samopoczucie, zdrowie, sytuację finansową lub bezpieczeństwo odwiedzających. Dotyczą również dobrostanu całego społeczeństwa. Co więc decyduje o tym, czy strona jest określona jako jedna z witryn YMYL? Pojęcie to jest na tyle szerokie, że nawet akceptowanie kart kredytowych przy zakupach online sprawia, że strony zostają scharakteryzowane jako YMYL.
Oto kilka innych przykładowych tematów, które podaje Google:
- Aktualności i wydarzenia,
- Rząd i prawo,
- Finanse,
- Zakupy,
- Zdrowie i bezpieczeństwo,
- Społeczeństwo.
Powodem, dla którego Google identyfikuje te tematy jako YMYL, jest to, że wymagają one dodatkowej kontroli. Treści o wymienionej tematyce, zamieszczane na witrynach internetowych, mogą mieć wpływ na życie użytkowników, dlatego też ich jakość należy oceniać wyjątkowo uważnie. W dobie generatywnej sztucznej inteligencji, fałszywych wiadomości i dezinformacji coraz trudniej jest krytycznie ocenić i w pełni zaufać jakości informacji publikowanych w sieci. Na przykład podczas pandemii COVID-19 Google toczyło ciężką walkę z tym, aby w wynikach wyszukiwania nie pojawiały się dezinformacje na temat wirusa.
Wyszukiwarka Google wykorzystuje różne dane w celu określenia wiarygodności witryny. Opiera się również o systemy rankingu wyszukiwania, które oceniają doświadczenie, wiedzę specjalistyczną i autorytatywność. Informacje te pomagają algorytmom Google lepiej zrozumieć, które witryny należy dodać do wyników wyszukiwania, a które zignorować.
Yoast SEO Premium – sposób na poprawę wskaźnika E-E-A-T.
Google nieustannie obserwuje witryny internetowe, aby skutecznie określić i ocenić wartości takie jak wiedza specjalistyczna, wiarygodność i rzetelność. Istnieje wiele opcji, dzięki którym jako autorzy możemy wskazać robotom Google właściwe miejsca na naszych stronach, tak aby mogły szybko znaleźć informacje kluczowe do weryfikacji. Dla przykładu, podstrony z zasadami publikowania stanowią doskonałe źródło informacji dla algorytmów. Najnowsza wersja Yoast SEO Premium pozwala wzbogacić je za pomocą danych uporządkowanych (structured data).
Zasady publikowania to wytyczne regulujące tworzenie i rozpowszechnianie treści. Obejmują one dokładność, integralność, przydatność, przejrzystość, zaangażowanie, prywatność, dostępność, rozwój i zgodność z prawem. Ich przestrzeganie zapewnia wysokiej jakości, wiarygodne treści, które są szczególnie atrakcyjne dla odbiorców.
Przestrzeganie tych wytycznych podkreśla także wiedzę specjalistyczną, zwiększa zadowolenie użytkowników i pozytywnie wpływa na SEO poprzez poprawę wskaźnika E-E-A-T.
Yoast SEO Premium zostało wzbogacone o dwie nowe opcje pomagające robotom Google znaleźć dane strukturalne dotyczące wyżej wymienionych cech – publishingPrinciples. Aktualizacja dodaje także schemat, który pomaga w ich natychmiastowym rozpoznaniu.
Aby skorzystać z nowości, wystarczy przejść do ustawień podstawowych witryny w Yoast SEO i przewinąć w dół do sekcji Zasady dotyczące witryny. Tutaj znajdują się opcje zasad publikowania, takie jak:
- Ogólne zasady wydawnicze,
- Informacje o finansowaniu,
- Polityka wprowadzania poprawek i edycji,
- Polityka etyki
- Polityka różnorodności
Następnie wystarczy wybrać odpowiednie elementy z dostępnych pól.
Czy wskaźnik E-E-A-T jest czynnikiem rankingowym?
Przeprowadzono wiele dyskusji na temat tego, czy E-E-A-T jest czynnikiem rankingowym, ostatecznie jednak wiemy, że nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycję. Wynika to głównie z tego, że nie jest jednoznaczny i nie istnieje jedna, skuteczna metoda na jego poprawę. Algorytmy Google wykorzystują wiele różnych sygnałów i danych pochodzących z systemów rankingowych, aby wyrobić sobie opinię na temat jakości witryny i nadać jej odpowiednie miejsce w rankingu.
Praca nad poprawą E-E-A-T jest jednak opłacalna, ponieważ pozwala rozszerzyć wiedzę, umocnić autorytet i zwiększyć wiarygodność. To działania, które powinny być kluczowe dla każdego biznesu, nie powinny jednak przeszkadzać w technicznych aspektach związanych z SEO.
Warto zapoznać się ze wskazówkami udostępnionymi przez Google dotyczącymi wskaźników jakości, aby dowiedzieć się, czego właściwie przeglądarka oczekuje od autorów, by byli widoczni w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim jednak należy skupić się w pełni na tworzeniu jak najlepszej witryny i zadbać o to by publikowane na niej treści były na najwyższym poziomie i w razie potrzeby zostały poparte wiedzą ekspertów.
Jak poprawić wynik E-E-A-T?
Wskaźnik E-E-A-T to pojęcie abstrakcyjne i niemożliwe jest stworzenie jednoznacznych, uniwersalnych poradników na temat zwiększania jego wartości. Nie jest to wszak oddzielna część algorytmu, którą można dowolnie dostroić i modyfikować. Wskaźnik ten należy rozumieć jako zbiór sygnałów i informacji, które pomagają robotom Google w kontroli i ocenie naszych działań, jakości treści i rzetelności prowadzonych działań.
E-E-A-T nie dotyczy wszystkich stron internetowych. Jest jednak szczególnie istotny w przypadku witryn YMYL. Istnieje wiele praktyk na jego poprawę, niestety ich rezultaty nie są gwarantowane. Oczywiście działania te to znacznie więcej niż udoskonalenie strony „O nas” i aktualizacja informacji na temat autorów treści. Jeśli naprawdę zależy nam na byciu ekspertem, musimy uzbroić się w cierpliwość – warto pracować powoli i systematycznie.
Oto kilka sposobów, by pozytywnie wpłynąć na E-E-A-T — oczywiście wszystko zależy od rodzaju treści, jakimi dysponujemy:
- Publikacja lub wzmianka na Wikipedii
- Wykres wiedzy Google
- Odnośniki od zaufanych ekspertów
- Linki z witryn o dużej wartości
- Publikacje w czasopismach, lub na znanych portalach
- Wysokiej jakości recenzje
- Audyty eksperckie treści
- Poprawa jakości treści
- Ograniczenie treści sprzedażowej
- Unikalne treści, takie jak artykuły naukowe
- Poprawa szczegółów o firmie/strony o nas
- Optymalizacja CTA i UX
- Kontrola jakości publikowanych reklam
Krótko mówiąc, wprowadzenie praktyk holistycznego SEO i tworzenie lepszych, godnych zaufania i rzetelnych treści! Doświadczenie, wiedza specjalistyczna, wiarygodność i autorytatywność są kluczem do określenia jakości treści i działalności biznesów. To interesująca koncepcja, która pozwala zrozumieć jakie aspekty są ważne dla robotów Google. To także ważne dla użytkowników, bo chociaż łatwo o tym zapomnieć, nasze działania nie mają na celu zadowolenia Google i ich algorytmów, a właśnie naszych klientów, tak by dostarczyć im w stu procentach tego, czego od nas oczekują. Aktualizacja Yoast SEO Premium wprowadza nowe opcje, które ułatwiają robotom znalezienie i rozpoznanie podstawowych zasad, które pomogą w osiągnięciu tego celu.
Dowiedz się więcej o Yoast SEO
Kompedium wiedzy na temat wskaźnika E-E-A-T