Yoast SEO możliwości – na co pozwala

Yoast SEO możliwości – na co pozwala

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające optymalizację SEO stron zbudowanych właśnie z wykorzystaniem WordPressa. Zapewnia naprawdę ogromne możliwości i niesamowicie ułatwia cały proces optymalizacji witryny. Obecnie ciężko jest sobie wyobrazić wysokiej jakości stronę zbudowaną na WordPressie, która nie używa Yoast SEO.


Na co pozwala wtyczka Yoast SEO?

Wtyczkę Yoast SEO można porównać do bardzo rozbudowanego narzędzia typu multitool, które samo w sobie składa się z dziesiątek innych narzędzi. Jak w klasycznym multitoolu odnajdziemy nóż czy śrubokręt, tak wtyczka Yoast SEO dostarcza licznych udogodnień dla specjalistów SEO.

Yoast SEO dostępna jest w wersji podstawowej – bezpłatnej oraz premium, która wymaga opłaty. Oczywiście lepszym rozwiązaniem jest opcja premium, ale ona jest raczej przeznaczona dla profesjonalistów. Już podstawowa wersja wtyczki ma ogromne możliwości!

To między innymi:

  • Ustawianie tytułów (meta title), opisów (meta description) i słów kluczowych (meta keywords).
  • Generowanie mapy witryny (sitemap) wraz ze szczegółową konfiguracją i edycją treści.
  • Śledzenie słów kluczowych – w tym częstotliwości ich występowania.
  • Czuwanie nad odpowiednią długością treści, tytułów oraz ich czytelnością.
  • Generowanie instrukcji dla robotów wyszukiwarek.
  • Możliwość edycji plików takich jak robots.txt czy .htaccess.
  • Integracja strony z narzędziami dla webmasterów od największych wyszukiwarek – Google, Yahoo czy Bing.
  • Możliwość importu ustawień SEO z innych wtyczek za to odpowiedzialnych – dzięki temu nie trzeba konfigurować wszystkiego od nowa podczas zmiany narzędzia.

Wyżej wymienione punkty zawierają podstawowe funkcjonalności, ale jest ich znacznie więcej. Wersja Premium daje dodatkowe możliwości, ale niewtajemniczony użytkownik może poczuć się zagubiony nawet w przypadku obsługi (i tak bardzo rozbudowanej) wtyczki podstawowej.

Czy Yoast SEO to narzędzie wyłącznie dla specjalistów SEO?

Biorąc pod uwagę nazwę i ogrom możliwości, można dojść do wniosku, że Yoast SEO to narzędzie, którego przeciętny użytkownik WordPressa nie powinien się dotykać. Oczywiście jest to całkowicie błędne podejście!

Zwykle pozycjonowaniem, optymalizacją strony i instalacją wtyczek typu Yoast SEO zajmują się profesjonaliści, świadcząc usługi na zlecenie. Warto jednak podkreślić dwie kwestie – omawiana wtyczka jest prosta w instalacji oraz obsłudze w jej podstawowym zakresie. Dzięki temu nawet właściciel strony lub osoba odpowiedzialna za publikację kolejnych artykułów może wykorzystać wiele dobrodziejstw Yoast SEO w swojej codziennej pracy.

Ogromne korzyści daje stosowanie nawet wyłącznie podstawowych funkcji wtyczki Yoast SEO:

  • Analiza czytelności – wtyczka Yoast SEO bada tekst pod kątem zastosowania odpowiedniej ilości nagłówków, akapitów i paragrafów do treści o danej długości. Sprawdza również kwestie takie jak średnia liczba wyrazów w zdaniu i kilka innych parametrów. Dzięki temu w prosty sposób można dostosować stworzony artykuł do standardów, które ułatwiają czytelnikom przyswajanie treści.
  • Analiza SEO – wtyczka za pomocą regularnie aktualizowanego algorytmu sprawdza stopień optymalizacji wpisów i stron pod względem SEO. Sprawdzane są liczne parametry, które decydują później o tym, czy dany wpis lub strona ma szansę zdobyć wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Yoast SEO w czytelny sposób wskazuje, które aspekty należy poprawić, aby jak najlepiej odpowiadały aktualnym trendom SEO.
  • Kluczowe treści – dbając o jak najlepszą optymalizację wpisu pod SEO, warto skorzystać z możliwości wprowadzenia głównego słowa kluczowego. Dzięki temu wtyczka Yoast SEO wyświetli szereg porad i wskazówek pomocnych podczas optymalizacji treści. W ten sposób autor będzie w stanie dostosować artykuł w taki sposób, aby był spójny, czytelny i jednocześnie dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO.
  • Licznik linków we wpisach – to funkcja szczególnie przydatna w sytuacji, gdy we wpisach znajdują się linki wychodzące do zewnętrznych serwisów. Często długi artykuł może zostać wręcz naszpikowany zewnętrznymi odnośnikami, co nie zawsze jest zjawiskiem pożądanym i zamierzonym. Licznik linków pozwala także dbać o strukturę linkowania wewnętrznego na stronie.

Wymienione wyżej aspekty działają właściwie samoistnie. Wystarczy te opcje włączyć w ustawieniach wtyczki i korzystać z nich w trakcie publikacji kolejnych stron lub wpisów.

Czy warto korzystać z wtyczki Yoast SEO?

Odpowiedź na tak postawione pytanie jest bardzo prosta – po prostu warto z niej korzystać. Ogromny zakres funkcjonalności i możliwości dostępny od zaraz sprawia, że to zdecydowanie jedno z tych narzędzi, które bronią się same i nie ma konieczności sztucznego ich zachwalania.

Taka odpowiedź jednak nie jest satysfakcjonująca, więc podzielmy zalety wtyczki Yoast SEO pod względem pracy specjalisty SEO oraz właściciela strony lub redaktora treści.

Specjalista SEO:

  • Automatyzacja dużej części obowiązków.
  • Szybsza i skuteczniejsza optymalizacja stron i treści.
  • Możliwość szybkiej analizy dużej liczby stron lub wpisów.
  • Wyszukiwanie błędów i usterek wymagających optymalizacji.
  • Możliwość integracji z Narzędziami dla Webmasterów oraz Google Search Console.
  • Prosta edycja robots.txt oraz . htaccess.
  • Możliwość definiowania globalnych ustawień, działających w obrębie całej strony oraz hurtowej edycji np. tytułów i opisów stron lub wpisów.
  • Prosta i poprawna integracja z serwisami Social Media.
  • Możliwość tworzenia przekierowań i zarządzanie nimi z poziomu WordPressa.
  • Optymalizacja wpisów pod kątem synonimów i podobnych fraz kluczowych.

Właściciel strony lub redaktor treści:

  • Możliwość optymalizacji zamieszczanych treści pod kątem czytelności.
    Korzystanie ze wskazówek dotyczących optymalizacji SEO, co pozwala zamieszczać treści wspomagające pozycjonowanie nawet przez osoby, które nie dysponują specjalistyczną wiedzą.
  • Optymalizacja standardowych działań tak, aby współgrały ze strategią SEO opracowaną przez specjalistów.
  • Bezpieczne zarządzanie wpisami i stronami bez obaw o ich niepoprawną konstrukcję.

Jak widać, specjaliści SEO mogą lepiej wykorzystać możliwości wtyczki Yoast SEO, ale taka sytuacja raczej nikogo nie dziwi. Nawet tak potężne narzędzie, jak Yoast SEO nadal stanowi jedynie wsparcie działań popartych wiedzą i doświadczeniem. Wtyczka nigdy nie zastąpi umiejętności specjalisty SEO, który doskonale wie, jak działa pozycjonowanie. Wysokiej klasy pozycjonerzy wykorzystują Yoast SEO wyłącznie jako jeden ze sposobów na przyspieszenie swojej pracy i poprawę jej jakości, a nie próbują w ten sposób wypełnić luk w wiedzy.

Zobacz również
Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej?
Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej?
Anna Ogorzałek / 27.11.2020

Co zrobić, by sklep internetowy zaczął sprzedawać więcej? Poznaj 4 skuteczne działania! Prowadzisz sklep internetowy, ale od dłuższego czasu...

Dlaczego warto prowadzić bloga i jak go wypozycjonować?
Dlaczego warto prowadzić bloga i jak go wypozycjonować?
Anna Ogorzałek / 29.10.2020

Coraz więcej osób prywatnych i publicznych, a także przedsiębiorców decyduje się na założenie i prowadzenie własnego bloga. Wynika to...

Poznaj 5 skutecznych sposobów na wypromowanie swojego e-commerce!
Poznaj 5 skutecznych sposobów na wypromowanie swojego e-commerce!
Anna Ogorzałek / 26.09.2020

Pewnie nie raz zastanawiałeś się nad tym, jak wypromować swój własny sklep internetowy w Internecie. A może nawet próbowałeś...

Larry Page – kim jest twórca przeglądarki Google?
Larry Page – kim jest twórca przeglądarki Google?
Anna Ogorzałek / 25.08.2020

Każdy doskonale zna przeglądarkę Google, ale nie każdy wie, kto jest jej twórcą. To skromny i niepozorny student z...

Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Anna Ogorzałek / 15.07.2020

Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia tematu, warto zastanowić się and tym, jaką funkcję pełnią teksty SEO i jakie są...

Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Marcin Caban / 11.07.2020

Brakujące wartości x-default: Nie ma obowiązku stosowania „x-default”, jest to jednak zalecane ze względu na korzyści,jakie przynosi podczas pozycjonowania...

Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 10.07.2020

Jest to zestaw czynności podejmowanych w związku z pozycjonowaniem strony. Jego zadaniem jest znalezienie wszystkich nieprawidłowości w jej działaniu,...

W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 24.06.2020

Wielu użytkowników Instagrama zadaje sobie to samo pytanie: Co zrobić, by zdobyć nowych obserwujących i wyróżnić się spośród innych...

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Marcin Caban / 06.06.2020

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również...

Czy hosting ma wpływ na SEO?
Czy hosting ma wpływ na SEO?
Marcin Caban / 23.05.2020

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na...

Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Anna Ogorzałek / 17.05.2020

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego,...

Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Co to jest współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Łukasz Grzesik / 22.03.2020

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Arkadiusz Urbaś / 14.03.2020

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy...

Czym jest Google Search Console?
Czym jest Google Search Console?
Marcin Caban / 14.03.2020

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek / 08.03.2020

Twitter to obok Instagrama i Facebooka jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Założyli go w 2006 roku trzej...

Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 03.03.2020

Z pozycjonowaniem zazwyczaj kojarzą się strony internetowe. Niewiele osób wie, że pozycjonować można również profile w Social Mediach np....

Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Łukasz Grzesik / 03.03.2020

Pozycjonowanie zagraniczne to oferta dla tych właścicieli firm, którzy planują wyjście ze swoim biznesem poza granice Polski, jako główne...

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Arkadiusz Urbaś / 27.02.2020

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może...

SERP – co to jest?
SERP – co to jest?
Marcin Caban / 25.02.2020

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników...

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Marcin Caban / 17.02.2020

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To...

Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Marcin Caban / 09.02.2020

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – te słowa Heraklita z Efezu doskonale wpisują się w to, jak...

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 30.01.2020

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w...

Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Anna Ogorzałek / 28.01.2020

Instagram to obok Facebooka i Twittera jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, który z roku na rok cieszy się coraz...

Lazy load dla WordPress
Lazy load dla WordPress
Marcin Caban / 27.01.2020

Obecnie internet towarzyszy nam niemalże w każdej minucie życia. Nieustannie jesteśmy podłączeni do sieci, każdego dnia odwiedzamy różne strony...

Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Marcin Caban / 12.01.2020

Zdobywanie linków – czy potrzebne? Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie,...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

GoogleBot – co to takiego?
GoogleBot – co to takiego?
Marcin Caban / 29.12.2019

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Anna Ogorzałek / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...