Yoast SEO możliwości – na co pozwala

Yoast SEO możliwości – na co pozwala

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające optymalizację SEO stron zbudowanych właśnie z wykorzystaniem WordPressa. Zapewnia naprawdę ogromne możliwości i niesamowicie ułatwia cały proces optymalizacji witryny. Obecnie ciężko jest sobie wyobrazić wysokiej jakości stronę zbudowaną na WordPressie, która nie używa Yoast SEO.


Na co pozwala wtyczka Yoast SEO?

Wtyczkę Yoast SEO można porównać do bardzo rozbudowanego narzędzia typu multitool, które samo w sobie składa się z dziesiątek innych narzędzi. Jak w klasycznym multitoolu odnajdziemy nóż czy śrubokręt, tak wtyczka Yoast SEO dostarcza licznych udogodnień dla specjalistów SEO.

Yoast SEO dostępna jest w wersji podstawowej – bezpłatnej oraz premium, która wymaga opłaty. Oczywiście lepszym rozwiązaniem jest opcja premium, ale ona jest raczej przeznaczona dla profesjonalistów. Już podstawowa wersja wtyczki ma ogromne możliwości!

To między innymi:

  • Ustawianie tytułów (meta title), opisów (meta description) i słów kluczowych (meta keywords).
  • Generowanie mapy witryny (sitemap) wraz ze szczegółową konfiguracją i edycją treści.
  • Śledzenie słów kluczowych – w tym częstotliwości ich występowania.
  • Czuwanie nad odpowiednią długością treści, tytułów oraz ich czytelnością.
  • Generowanie instrukcji dla robotów wyszukiwarek.
  • Możliwość edycji plików takich jak robots.txt czy .htaccess.
  • Integracja strony z narzędziami dla webmasterów od największych wyszukiwarek – Google, Yahoo czy Bing.
  • Możliwość importu ustawień SEO z innych wtyczek za to odpowiedzialnych – dzięki temu nie trzeba konfigurować wszystkiego od nowa podczas zmiany narzędzia.

Wyżej wymienione punkty zawierają podstawowe funkcjonalności, ale jest ich znacznie więcej. Wersja Premium daje dodatkowe możliwości, ale niewtajemniczony użytkownik może poczuć się zagubiony nawet w przypadku obsługi (i tak bardzo rozbudowanej) wtyczki podstawowej.

Czy Yoast SEO to narzędzie wyłącznie dla specjalistów SEO?

Biorąc pod uwagę nazwę i ogrom możliwości, można dojść do wniosku, że Yoast SEO to narzędzie, którego przeciętny użytkownik WordPressa nie powinien się dotykać. Oczywiście jest to całkowicie błędne podejście!

Zwykle pozycjonowaniem, optymalizacją strony i instalacją wtyczek typu Yoast SEO zajmują się profesjonaliści, świadcząc usługi na zlecenie. Warto jednak podkreślić dwie kwestie – omawiana wtyczka jest prosta w instalacji oraz obsłudze w jej podstawowym zakresie. Dzięki temu nawet właściciel strony lub osoba odpowiedzialna za publikację kolejnych artykułów może wykorzystać wiele dobrodziejstw Yoast SEO w swojej codziennej pracy.

Ogromne korzyści daje stosowanie nawet wyłącznie podstawowych funkcji wtyczki Yoast SEO:

  • Analiza czytelności – wtyczka Yoast SEO bada tekst pod kątem zastosowania odpowiedniej ilości nagłówków, akapitów i paragrafów do treści o danej długości. Sprawdza również kwestie takie jak średnia liczba wyrazów w zdaniu i kilka innych parametrów. Dzięki temu w prosty sposób można dostosować stworzony artykuł do standardów, które ułatwiają czytelnikom przyswajanie treści.
  • Analiza SEO – wtyczka za pomocą regularnie aktualizowanego algorytmu sprawdza stopień optymalizacji wpisów i stron pod względem SEO. Sprawdzane są liczne parametry, które decydują później o tym, czy dany wpis lub strona ma szansę zdobyć wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Yoast SEO w czytelny sposób wskazuje, które aspekty należy poprawić, aby jak najlepiej odpowiadały aktualnym trendom SEO.
  • Kluczowe treści – dbając o jak najlepszą optymalizację wpisu pod SEO, warto skorzystać z możliwości wprowadzenia głównego słowa kluczowego. Dzięki temu wtyczka Yoast SEO wyświetli szereg porad i wskazówek pomocnych podczas optymalizacji treści. W ten sposób autor będzie w stanie dostosować artykuł w taki sposób, aby był spójny, czytelny i jednocześnie dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO.
  • Licznik linków we wpisach – to funkcja szczególnie przydatna w sytuacji, gdy we wpisach znajdują się linki wychodzące do zewnętrznych serwisów. Często długi artykuł może zostać wręcz naszpikowany zewnętrznymi odnośnikami, co nie zawsze jest zjawiskiem pożądanym i zamierzonym. Licznik linków pozwala także dbać o strukturę linkowania wewnętrznego na stronie.

Wymienione wyżej aspekty działają właściwie samoistnie. Wystarczy te opcje włączyć w ustawieniach wtyczki i korzystać z nich w trakcie publikacji kolejnych stron lub wpisów.

Czy warto korzystać z wtyczki Yoast SEO?

Odpowiedź na tak postawione pytanie jest bardzo prosta – po prostu warto z niej korzystać. Ogromny zakres funkcjonalności i możliwości dostępny od zaraz sprawia, że to zdecydowanie jedno z tych narzędzi, które bronią się same i nie ma konieczności sztucznego ich zachwalania.

Taka odpowiedź jednak nie jest satysfakcjonująca, więc podzielmy zalety wtyczki Yoast SEO pod względem pracy specjalisty SEO oraz właściciela strony lub redaktora treści.

Specjalista SEO:

  • Automatyzacja dużej części obowiązków.
  • Szybsza i skuteczniejsza optymalizacja stron i treści.
  • Możliwość szybkiej analizy dużej liczby stron lub wpisów.
  • Wyszukiwanie błędów i usterek wymagających optymalizacji.
  • Możliwość integracji z Narzędziami dla Webmasterów oraz Google Search Console.
  • Prosta edycja robots.txt oraz . htaccess.
  • Możliwość definiowania globalnych ustawień, działających w obrębie całej strony oraz hurtowej edycji np. tytułów i opisów stron lub wpisów.
  • Prosta i poprawna integracja z serwisami Social Media.
  • Możliwość tworzenia przekierowań i zarządzanie nimi z poziomu WordPressa.
  • Optymalizacja wpisów pod kątem synonimów i podobnych fraz kluczowych.

Właściciel strony lub redaktor treści:

  • Możliwość optymalizacji zamieszczanych treści pod kątem czytelności.
    Korzystanie ze wskazówek dotyczących optymalizacji SEO, co pozwala zamieszczać treści wspomagające pozycjonowanie nawet przez osoby, które nie dysponują specjalistyczną wiedzą.
  • Optymalizacja standardowych działań tak, aby współgrały ze strategią SEO opracowaną przez specjalistów.
  • Bezpieczne zarządzanie wpisami i stronami bez obaw o ich niepoprawną konstrukcję.

Jak widać, specjaliści SEO mogą lepiej wykorzystać możliwości wtyczki Yoast SEO, ale taka sytuacja raczej nikogo nie dziwi. Nawet tak potężne narzędzie, jak Yoast SEO nadal stanowi jedynie wsparcie działań popartych wiedzą i doświadczeniem. Wtyczka nigdy nie zastąpi umiejętności specjalisty SEO, który doskonale wie, jak działa pozycjonowanie. Wysokiej klasy pozycjonerzy wykorzystują Yoast SEO wyłącznie jako jeden ze sposobów na przyspieszenie swojej pracy i poprawę jej jakości, a nie próbują w ten sposób wypełnić luk w wiedzy.

Zobacz również
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Marcin Caban / 12.01.2020

Zdobywanie linków – czy potrzebne? Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie,...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

GoogleBot – co to takiego?
GoogleBot – co to takiego?
Marcin Caban / 29.12.2019

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...