10 najważniejszych aktualizacji po konferencji Google Search On 22

10 najważniejszych aktualizacji po konferencji Google Search On 22

Podczas corocznego wydarzenia Google Search On właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej ogłosił ważne zmiany w już istniejących opcjach. Oto kilka wybranych z nich:

1. Narzędzie wyszukiwania – Multisearch

Google wzbogaca narzędzie Multisearch aż o 70 nowych języków. Opcja ta została wydana w zeszłym roku dla wyszukiwań w języku angielskim na terenie USA.

Czym jest Google Multisearch?
Narzędzie to pozwala wyszukiwać za pomocą aparatu fotograficznego w urządzeniu mobilnym przy pomocy narzędzia Google Lens, następnie wyszukiwanie może zostać wsparte przez dodatkowe zapytanie tekstowe. Wyszukiwarka na podstawie zdjęcia i wpisanego tekstu będzie skupiać się na wynikach multimedialnych.

Jak działa narzędzie Google Multisearch?
Po otwarciu aplikacji Google w systemie Android lub iOS, należy nacisnąć na ikonkę kamery w opcji Google Lens. Ikonka ta znajduje się po prawej stronie okienka wyszukiwania. Następnie należy skierować kamerę na obiekt w pobliżu lub użyć już istniejącego zdjęcia z galerii w telefonie. Kolejnym krokiem jest przesunięcie wyników do góry i wciśnięcie opcji „Dodaj do swojego wyszukiwania” specjalnie przeznaczonym do tego guzikiem. W tym okienku możemy dodać własną treść do zapytań ze zdjęciem.

2. Opcja Multisearch Near Me wkrótce będzie dostępna

W zeszłym roku Google testowało opcję Multisearch Near Me dostępną w Google I/O. Opcja ta będzie dostępna w języku angielskim w ciągu najbliższych miesięcy. Google wstępnie określiło datę premiery na późną jesień 2022.

Czym jest opcja Multisearch Near Me?
Opcja w pobliżu pozwala skupić się na wyszukiwaniu obrazami i tekstami produktów bezpośrednio korzystając z obiektywu Twojego aparatu, a także wyszukiwać lokalne wyniki zapytań. Jeśli będziesz chciał/chciała znaleźć restaurację z konkretnym daniem w Twojej okolicy, teraz będzie to znacznie łatwiejsze.

3. Poprawiona opcja tłumaczeń przy użyciu Google Lens

Google Lens jest aplikacją, która pozwala Ci w łatwy sposób przetłumaczyć tekst za pomocą obiektywu w Twoim telefonie. Po ogłoszonej aktualizacji przetłumaczona treść będzie wyświetlana w czytelniejszy i bardziej dopracowany sposób. Aktualizacja będzie dostępna pod koniec 2022 roku.

Google korzysta z generatywnych sieci współzawodniczących, znanych również jako model GAN, aby przedstawić wyświetlany obraz (tekst) w znacznie lepszej formie. Jest to ta sama technologia, której Google używa w aplikacji Pixel, a w szczególności narzędziu „Magix Eraser” na zdjęciach.

Oto przykład jak Google Lens przetwarza tekst w bardziej przystępny dla użytkowników sposób:

4. Skróty aplikacji Google w systemie iOS

Aplikacja Google Search w systemach iOS będzie zawierała kilka skrótów, które pozwolą skorzystać z narzędzi wyszukiwania, tłumaczenia, wyszukiwania głosowego, wgrywaniu zrzutów ekranu i znacznie więcej. Oto jak będą prezentować się skróty:

Skróty zostały wprowadzone dla użytkowników systemu iOS w USA, jednak będą też dostępne dla użytkowników korzystających z systemu Android.

5. Nowe ulepszenia opcji wyszukiwania

Google wprowadza kilka ulepszeń i opcji pomocy przy wyszukiwaniu zarówno podczas auto uzupełniania tekstu, jak i w wynikach wyszukiwania. Teraz, wpisując hasło w wyszukiwarkę, Google będzie wyświetlało słowa z możliwością wybrania ich do automatycznego wypełnienia okienka zapytań. Jest to opcja budowania hasła wyszukiwań za pomocą prostego wybierania słów.
Tak prezentuje się ta opcja:

Dodatkowe informacje będą też pokazywane w sugerowanych wynikach wyszukiwań podczas wpisywania hasła.

Google pozwala również na poprawienie jakości Twojego wyszukiwania, pozwalając Ci dodawać i usuwać tematy, na których chcesz się skupić lub te, które chcesz pominąć. Pomoże to w lepszym stopniu sformułować treść wyszukiwania, dodając więcej dynamiki do okienka wyszukiwań.

Przykład wprowadzonych usprawnień w górnej belce wyszukiwania:

6. Więcej informacji wyświetlanych za pomocą multimediów

Google zaprezentowało wyświetlanie wyników wyszukiwania przy pomocy większej ilości informacji wizualnych dla niektórych haseł. Google będzie wyświetlało historie multimedialne, krótkie klipy video, wskazówki, polecane aktywności i wiele więcej w zależności od zapytania. Wyszukiwarka będzie także zaznaczać znaczące informacje. Pozwoli to na odkrycie większej ilości danych i informacji na temat tematów związanych z podróżami, ludźmi, zwierzętami, roślinami i innymi tego typu.

7. Odkrywaj podczas przeglądania

Obecnie przeglądając wyniki wyszukiwania w Google Search, im dalej scroll’ujemy nasze wyniki, tym mniej spójne z tematem zapytania się stają. Jest to naturalne, ponieważ Google pozycjonuje strony względem przydatności oferowanych treści.

Google dodało opcję odkrywania treści podczas przeglądania wyników, które mają na celu polecenie nowych źródeł informacji luźno powiązanych z tematem wyszukiwania, a nie tylko te, które są bezpośrednio z nimi powiązane.

Użytkownicy mogą skorzystać z tej opcji aby dowiedzieć się więcej o tematach związanych ze swoim zapytaniem.
Opcja ta będzie wkrótce wprowadzona dla wyszukiwań po angielsku na terenie USA. Na opcję dostępną w polsce pewnie jeszcze przyjdzie nam trochę poczekać.

8. Dyskusje i fora

Google Search wprowadza sekcje „dyskusje i fora” dla wyników w języku angielskim. Pomoże to użytkownikom na bezpośrednie poznanie opinii i doświadczeń innych osób w obrębie tematu na podstawie forum dyskusyjnego online tak jak w przypadku portalu Reddit, jednak cała dyskusja będzie wykraczać poza jedną platformę.

Oto prezentacja tej opcji:

9. Tłumaczenia lokalnych i międzynarodowych informacji

Google w tym roku wprowadza opcję wyszukiwania przetłumaczonych informacji lokalnych i międzynarodowych. Używając technologii maszynowego tłumaczenia, wyszukiwarka będzie pokazywała przetłumaczone nagłówki dla wyników związanych z informacjami i publikacjami w innych językach.

Ma to zapewnić dostęp do rzetelnych informacji bezpośrednio od dziennikarzy z kraju, którego dotyczą wyszukiwane informacje.
Oto jak będzie się prezentować przedstawiona aktualizacja:

10. Personalizacja wyświetlania informacji „About this result”

Wyszukiwarka rozszerza opcję oceny informacji znalezionych w Google aby zweryfikować czy personalizacja wyszukiwania jest brana pod uwagę podczas korzystania z przeglądarki.

Google będzie teraz pokazywać, czy wyniki są w jakimś stopniu spersonalizowane. Dodatkowo będzie też oferowało opcję na wyłączenie preferencji personalnych lub ich zmianę.

Jeśli więc będziesz chciał skupić się na konkretnej dziedzinie lub marce podczas wyszukiwania w nowych opcjach zakupów, Google pozwoli Ci na konfiguracje tej opcji.

Oto jak prezentuje się zmieniona funkcja „about this result” i wspomniana personalizacja wyników zakupów:

Tak prezentuje się nasza lista 10 najważniejszych aktualizacji i nowości ogłoszonych przez Google podczas tegorocznej konferencji Search On 22, które już zostały wprowadzone lub wkrótce zostaną dodane by poprawić działanie wyszukiwarki, a tym samym poprawić jej funkcjonalność dla użytkowników.

Zobacz również
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...

Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 27.02.2021

Jeżeli Twoja strona internetowa niespodziewanie zaczyna pojawiać się w wynikach Google na znacznie niższej pozycji, niż do tej pory,...