Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również użytkownicy. Świadomość zagrożeń związanych z przechwytywaniem danych w internecie jest obecnie na tyle duża, że większość osób, korzystających z internetu regularnie sprawdza, czy korzysta ze stron oznaczonych jako bezpieczne. W ten sposób wyróżniają się witryny z ważnym certyfikatem SSL.

Certyfikat SSL odpowiada za bezpieczeństwo przesyłanych danych zarówno ze strony użytkownika, jak i witryny. Sprawdzenie tego, czy dana witryna ma certyfikat, jest banalnie proste – obecnie wszystkie z popularnych przeglądarek internetowych wyświetlają taką informację tuż przy pasku z adresem strony. Najczęściej jest to znaczek kłódki – jeśli jest zamknięta, to nie mamy się czego obawiać – połączenie jest szyfrowane. Często posiadanie certyfikatu SSL wyróżnione jest zielonym kolorem. W niemalże wszystkich przypadkach szyfrowanie odbywa się za pomocą protokołu „https”, widocznego na samym początku adresu.

Równie łatwo można zorientować się, gdy dana witryna nie posiada ważnego certyfikatu. Większość przeglądarek obecnie zatrzyma nas przed wejściem na stronę i wyświetli stosowny komunikat o zagrożeniu. Zagłębiając się w jego treść, można dopatrzyć się informacji o braku ważnego certyfikatu lub błędnym certyfikacie. Dodatkowo witryna bez SSL powinna być oznaczona znakiem otwartej kłódki, czerwonym kolorem lub wręcz napisem o potencjalnym zagrożeniu przy adresie strony. Niezabezpieczone połączenia wykorzystują standardowy protokół „http”, który odnajdziemy przed właściwym adresem.

Dlaczego warto mieć SSL?

Podstawową kwestią jest bezpieczeństwo – nie chcemy, aby dane nasze lub naszych użytkowników zostały przejęte. To po stronie właściciela lub administratora witryny leży odpowiedzialność za zapewnienie bezpiecznego przekazywania danych.

Certyfikat SSL blokuje możliwość przechwycenia i modyfikacji przesyłanych danych. Dodatkowo uwierzytelnia obie strony połączenia – zarówno witrynę, jak i klienta w postaci użytkownika. Dopiero wtedy, gdy wszystkie informacje są poprawne, dochodzi do wymiany danych między klientem a serwerem.

Kolejną kwestią, zaraz po bezpieczeństwie, jest User Experience naszych użytkowników. Wyświetlenie groźnie wyglądającego komunikatu o tym, że dana strona może być potencjalnie niebezpieczna to jeden z najskuteczniejszych sposobów na odstraszenie od siebie klienta.

Dla wielu osób ważnym aspektem jest także ranking w wyszukiwarce Google. Obecnie fakt posiadania certyfikatu SSL to absolutna podstawa. Bez niego nawet nie warto marzyć o wysokich pozycjach, bo ich nie osiągniemy. Ważny certyfikat SSL to oficjalny czynnik rankingowy według wytycznych Google.

Dla kogo jest certyfikat SSL?

Najprostszą odpowiedzią jest „dla każdego”. To nawet nie jest powiedziane na wyrost, ponieważ dostępne są nawet bezpłatne certyfikaty SSL, więc jego uzyskanie i wgranie powinno być podstawowym elementem zarządzania stroną.

Jednak są branże i strony, które bezwzględnie powinny korzystać z najlepszych, płatnych i pewnych certyfikatów SSL. Dotyczy to oczywiście wszystkich witryn, które przetwarzają wrażliwe dane użytkowników. Bezwzględnie certyfikat SSL musi się znaleźć na stronach obsługujących płatności, zbierających informacje takie jak imię, nazwisko, PESEL, ale jest wysoce zalecany także w miejscach, gdzie można podać swój adres e-mail.

Zobacz również
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...

Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 27.02.2021

Jeżeli Twoja strona internetowa niespodziewanie zaczyna pojawiać się w wynikach Google na znacznie niższej pozycji, niż do tej pory,...