Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa

  • 5 minut czytania
  • Pozostałe wpisy, SEO
Marketing internetowy w dobie koronawirusa

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego, niezależnie od aktualnej sytuacji życiowej i wykonywanego zawodu. Odczuli ją m.in. właściciele salonów kosmetycznych, fryzjerskich, studio tatuażu, restauracji, kin, hoteli, całej branży turystycznej. Zostali oni bowiem zmuszeni do pozamykania swoich firm. Marketingowcy, choć pracujący na home office, już w pierwszych tygodniach stracili klientów na skutek ich gwałtownych decyzji. Kryzys związany z pandemią dotkną również Ciebie? Zastanawiasz się, jak skutecznie prowadzić marketing internetowy w tym trudnym czasie, jakie działania podejmować, a z których całkiem zrezygnować? Oto kilka porad.

 

Pozycjonowanie stron www

To usługa marketingowa, z której pod żadnym pozorem nie powinieneś rezygnować! Każdy, kto pozycjonuje swoją stronę internetową od dłuższego czas, doskonale wie, że na jej skutki trzeba cierpliwie poczekać. Dopiero po około 3 miesiącach przychodzą jego pierwsze efekty na frazy mało popularne, przy pozycjonowaniu na frazy średnio popularne od 3 do 9 miesięcy, zaś na frazy bardzo popularne od 9 do 12 miesięcy. Całkowita rezygnacja z pozycjonowania wiązać się będzie z szeregiem długofalowych negatywnych konsekwencji. Po pierwsze szybko utracisz ciężko wypracowaną pozycję w rankingu wyszukiwań, a jej odbudowa wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami. W tym działaniu marketingowym nie ma miejsca na przerwy, każdy taki ruch wiąże się z utratą wypracowanych dotychczas efektów. W sytuacji pandemii pozycjonowanie nie traci na wartości, gdyż jego pozytywne skutki pojawią się po kilku miesiącach. Kiedy kryzys minie, nasza strona internetowa będzie widniała na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwań.

 

Analiza dotychczasowych działań i szukanie nowych rozwiązań

W trakcie trwającej pandemii warto skupić się na dokładnej analizie dotychczasowych działań marketingowych. Dzięki niej możesz dowiedzieć się, które z nich były rentowne, a które stratą czasu i pieniędzy. Możesz ten czas wykorzystać również na szczegółowy monitoring konkurencji. Dostarcza on cennej wiedzy, dzięki której możesz udoskonalić swoją ofertę usług lub produktów, strategię działań, profile w Social Media itd. Warto skupić się na tym, co Twoja konkurencja robi lepiej i jak to robi, a także szukać odpowiedzi na pytanie, co powinienem zrobić, by być lepszym od niej? Monitorowanie konkurencji dostarcza dużej wiedzy, pozwala wyeliminować działania, które nie przynoszą pozytywnych efektów, a także wprowadzić skuteczne kroki, które mogą przynieść Ci zysk, jak pandemia minie.

 

Skupienie uwagi na działaniach content marketingowych

W czasie trwającej pandemii możesz więcej czasu przeznaczyć na content marketing. Może nie miałeś dotychczas czasu na pisanie bloga firmowego? To idealny moment, by go założyć lub odgrzebać i stworzyć kilka eksperckich artykułów. Wielu potencjalnych klientów, zanim skorzysta z usługi lub zakupi dany towar, chce dowiedzieć się więcej na ich temat. A jak wygląda Twój content w Social Media? Może treści są nieprzemyślane, a grafiki niedopracowane? Zobacz, jak pisze Twoja konkurencja, czerp inspiracje i twórz. Nie potrafisz stworzyć samodzielnie grafik? Poświęć czas na naukę prostej aplikacji graficznej – canva i małymi krokami zacznij projektować. Wszystkie te działania na pewno nie pójdą na marne. Atrakcyjny content świadczy o profesjonalizmie firmy i przyciąga odbiorców, a więc też potencjalnych klientów. Jeśli jednak tworzenie contentu jest dla Ciebie czarną magią, lepiej tę kwestię powierzyć specjalistom. Usługa tworzenia profesjonalnych treści i grafik nie jest droga, a może pomóc Ci zaistnieć w Internecie, zyskać zaufanie Twoich odbiorców, a nawet pozyskać nowych klientów, którzy z pewnością skorzystają z Twoich produktów lub usług, gdy tylko kryzys minie.

 

Media społecznościowe

Jeśli jesteś obecny w Social Media, nie rezygnuj z aktywności w tej przestrzeni, nawet jeżeli nie masz w tym czasie propozycji dla swoich klientów. Wykorzystaj ten czas na opracowanie strategii marketingowej, ulepszenie swoich profili pod względem graficznym, twórz posty eksperckie i contentowe, angażuj swoich odbiorców. Warto poinformować ich, że Twoja firma nie została zamknięta i nadal funkcjonuje, a gdy tylko skończy się kryzys, zostanie otwarta. Jeśli wraz z pracownikami przeszliście na system zdalny, warto również o tym poinformować, by klienci wiedzieli, że nadal mogą korzystać z usług i czuć się spokojne o ważne dla nich projekty. Pomimo trudnej sytuacji komunikuj się ze swoimi odbiorcami i informuj ich o sytuacji w firmie, wszelkich zmianach i nowościach, które na nich czekają, kiedy tylko sytuacja poprawi się i wszystko wróci do normy.

 

Angażowanie klientów i budowanie społeczności wokół marki

Bardzo istotnym długofalowym działaniem jest angażowanie klientów i budowanie społeczności wokół marki. Jest to proces czasochłonny, wymagający dużego zaangażowania i cierpliwości, ale dający również wspaniałe rezultaty. Społeczność to grupa lojalnych stałych klientów lub sympatyków marki, którzy systematycznie udzielają się, interesują się produktami lub usługami, komunikują się za pośrednictwem mediów społecznościowych, piszą o swoich oczekiwaniach i preferencjach, regularnie korzystają z usług lub zakupują produkty. Silna społeczność nie odejdzie tylko dlatego, że pojawił się kryzys i nie jesteś w stanie w danym momencie zaoferować im usług lub produktów. Będąc w stałym kontakcie i informując ich o danej sytuacji, planach i nowościach, które wprowadzisz, jak tylko kryzys minie, możesz liczyć na ich zaufanie i lojalność.

< Powrót

Zapisz się do newslettera