Czy hosting ma wpływ na SEO?

Czy hosting ma wpływ na SEO?

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na wynajęciu miejsca i zasobów sprzętowych serwera, czyli tak naprawdę fizycznego komputera, który przystosowany jest do przechowywania, wysyłania i odbierania danych za pośrednictwem internetu.

Wyróżnić można kilka rodzajów serwerów, które maj inną charakterystykę. Są to serwery współdzielone, dedykowane, VPS czy też serwery w chmurze.

  • Serwer współdzielony to rozwiązanie najtańsze, ale jednocześnie najmniej wydajne. Jego istota polega na tym, że w jednym obszarze serwera znajduje się wiele stron internetowych. Jakość i stabilność działania każdej z nich zależy od ruchu na pozostałych – jeśli będzie zbyt duży, to obciążony serwer nie będzie dobrze obsługiwał znajdujących się tam stron.
  • Serwer dedykowany wyróżnia się tym, że jest indywidualnie przypisany do klienta. Zaletą takiego rozwiązania jest niezależność i możliwość dostosowania parametrów serwera do swoich potrzeb. To rozwiązanie dla osób wymagających, które potrzebują stabilnego i pewnego połączenia. Za stabilność i jakość jednak trzeba będzie solidnie zapłacić – serwer dedykowany jest najdroższą z dostępnych opcji.
  • Serwer w chmurze to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala umieścić pliki serwera w internetowym dysku. Większość z nich charakteryzuje się szybkim przetwarzaniem danych, skalowalnością oraz elastycznością. Cechują się również stosunkowo wysoką niezawodnością. Umożliwia dostosowanie zasobów i mocy do indywidualnych potrzeb. Rozliczenie często polega na opłacie uzależnionej od wykorzystanych zasobów.
  • Serwer VPS łączy w pewnym stopniu zalety serwera dedykowanego i cechy serwera współdzielonego. Jest swego rodzaju serwerem współdzielonym, ale z możliwością tworzenia w obrębie jednej fizycznej maszyny wielu maszyn wirtualnych o określonych parametrach. To gwarantuje możliwość korzystania z określonej mocy obliczeniowej i zapewnionych zasobów.

 

Jak hosting wpływa na SEO?

 

Skoro już wiemy, jakie są rodzaje serwerów i czym się charakteryzują, to możemy przejść do kolejnej kwestii – wpływu hostingu na pozycjonowanie. Podstawowe pytanie o oczywiście „Czy hosting ma wpływ na SEO?” – odpowiadamy od razu – tak, jakość serwera ma wpływ i to duży.

Prędkość działania serwera ma bezpośredni wpływ na szybkość działania strony i jest jednym z najważniejszych elementów, które za to odpowiadają. To z kolei jednoznacznie oddziałuje na pozycjonowanie, ponieważ szybkość ładowania strony i czas odpowiedzi serwera to istotne czynniki rankingowe.

Oprócz prędkości ważną cechą serwera jest oczywiście jego niezawodność i wysoka dostępność. Niedopuszczalne są sytuacje, w których użytkownik lub robot indeksujący nie będzie w stanie wyświetlić zawartości witryny. Dla człowieka to będzie jednoznaczny sygnał, że witryna jest słabej jakości i lepiej wybrać inne źródło, a robot taką sytuacją potraktuje wyraźnym spadkiem rankingu jakości witryny.

Pewne niebezpieczeństwo wiąże się również z wykorzystaniem serwerów współdzielonych. To tania i w wielu przypadkach wystarczająca opcja, ale należy wziąć pod uwagę istotny czynnik – nie tylko nasza strona korzysta z danego IP. W przypadku, gdy inny użytkownik będzie wykorzystywał ten adres do rozsyłania spamu lub innych niewłaściwych działań, reputacja naszej witryny może ucierpieć z niezależnych od nas powodów.

Dodatkową kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, jest fizyczna odległość serwera od źródła zapytania. Dotyczy to przede wszystkim stron pozycjonowanych lokalnie, bo ma bezpośrednie przełożenie na czas przesłania pierwszego bitu, czyli TTFB (time to first byte). To także jest istotny element rankingowy, który największe przełożenie ma właśnie na aspekty pozycjonowania regionalnego, w którym staramy się dotrzeć do odbiorców ze ściśle określonego regionu.

Zobacz również
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...

Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 27.02.2021

Jeżeli Twoja strona internetowa niespodziewanie zaczyna pojawiać się w wynikach Google na znacznie niższej pozycji, niż do tej pory,...