Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!

  • 14 minut czytania
  • Content Marketing, Pozycjonowanie sklepów internetowych, Wiedza SEO
marketing szeptany

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania marketingowe, których głównym zadaniem jest docieranie z informacją marketingową do odbiorców przy wykorzystaniu bezpośredniego, sprawiającego wrażenie „spontanicznego” przekazu ustnego. Głównym przekazem informacji w marketingu szeptanym jest bezpośrednia dyskusja lub opowiadanie. Marketing szeptany może być prowadzony jawnie, poprzez określonego ambasadora marki lub niejawnie poprzez zwyczajne konta użytkowników (czasami fikcyjne, stworzone specjalnie na potrzeby działań tej formy marketingu).

Buzz marketing (z ang. szum, brzęczenie pszczół) to termin wykorzystywany w marketingu szeptanym na określenie strategii wywoływania dyskusji, wśród konsumentów na temat przedmiotu akcji marketingowej. Buzz marketing bazuje na założeniu, że interakcja pomiędzy konsumentami i użytkownikami produktu lub usługi mają wpływ na wzmocnienie oryginalnego przekazu marketingowego. Czasami opisuje się go, jako robienie szumu pośród potencjalnych konsumentów. Pozytywny „szum” jest bardzo częstym celem marketingu wirusowego, public relations, a także marketingu w mediach, w tym w mediach społecznościowych. W mediach Web 2.0 stosuje się termin buzz marketing zarówno w stosunku do wykonywania strategii, a także do jej skutków, czyli do wytworzenia dobrej woli w grupie docelowych klientów. Przykładami projektów, które posłużyły się buzz marketingiem przed wprowadzeniem produktu na rynek były między innymi: Blair Witch Project, Harry Potter, Volkswagen, czy też Pokémon.

Do głównych zadań buzz marketingu zaliczyć można:

  • udział w dyskusji w celu wywołania pozytywnych opinii,
  • wywołanie pozytywnych reakcji wśród konsumentów,
  • sprowokowanie konwersacji wśród Internautów o marce, produkcie lub usłudze,
  • oficjalna pomoc w problemach, wywołująca poczucie odpowiedzialności i opieki,
  • promocja produktów, usług, marki, strony internetowej,
  • pozycjonowanie strony internetowej,
  • stworzenie naturalnego ruchu na stronie,
  • zamieszczanie linków SEO.

Warto pamiętać o tym, by wszystkie działania w ramach marketingu szeptanego były wykonywane bardzo ostrożnie i wyglądały bardzo naturalnie. W innym wypadku może doprowadzić do wielu szkód dla firmy i marki, wywołać bardzo negatywne odczucia wśród społeczności zgromadzonej wokół niej, a także być odebrane przez Google za nielegalną metodę pozyskiwania linków.

 

Marketing szeptany, a pozycjonowanie

Budowanie pozycji w Google zależy od bardzo wielu czynników, między innymi od optymalizacji strony pod wyszukiwarkę, czyli Search Engine Optimization (SEO), tworzenia treści, czy też link building. Biorąc pod uwagę marketing szeptany i pozycjonowanie strony, to zdecydowanie pozyskiwanie linków odgrywa bardzo istotną rolę w budowaniu widoczności strony. W buzz marketingu można wykorzystywać linki, które odsyłać będą do podstrony, na której widnieć będzie dany produkt. Takie działanie wpływa na generowanie wartościowego ruchu na stronie – użytkownik znajduje się na danej witrynie nie przypadkowo. On wie, czego szuka. Linki powinno się umieszczać na stronach nawiązujących tematycznie do zawartości strony, na którą kierujemy. Zalecane jest, by link załączany w wypowiedziach zawierał atrybut „dofollow”. Wtedy przekaże wartość ze strony linkującej. Wykorzystanie linków „nofollow” ma zdecydowanie mniejsze znaczenie dla pozycjonowania, ale bardzo dobrze wpływa na ogólny profil linkowania. Marketing szeptany w formie uzupełniającej może przynieść pozytywne skutki, przyspieszyć indeksowanie podstron (artykułów) i być bezpieczny jednocześnie przy zachowaniu elementarnych poniższych zasad:

  • stosowanie linków „gołych” lub „brandowych”,
  • linkowanie z wątków powiązanych tematycznie,
  • linkowanie podstrony np. z artykułami, a nie główną witrynę,
  • dywersyfikowanie forów i wybieranie odpowiednich, niezaspamowanych,
  • dodawanie postów z linkami w sposób równomierny, tak, by prezentowały się naturalnie lub spontanicznie.

Marketing szeptany – główne korzyści

Marketing szeptany ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim pozwala na:

  • szybkie docieranie do szerokiej grupy potencjalnych Klientów,
  • szybkie i łatwe budowanie pozytywnego wizerunku marki,
  • zwiększanie ruchu na stronie, a tym samym konwersji i zysków,
  • niskie koszty prowadzenia tego typu działań marketingowych,
  • szybkie efekty w krótkim czasie,
  • bezpośredni kontakt z klientami,
  • zdobywanie zaufania klientów i budowania z nim długotrwałych relacji,
  • zwiększanie świadomości marki.

Efekt wirusowy

Marketing wirusowy, a także reklama wirusowa to techniki marketingowe, które korzystają już z istniejących sieci społecznych i społecznościowych, by uzyskać wzrost świadomości marki lub innych celów marketingowych, poprzez wywołanie samoreplikujących się procesów społecznych, które rozprzestrzeniane są tak, jak robią to wirusy. Proces ten może opierać się na wywoływaniu dyskusji na temat produktu, wzmocnionego przed efekt sieci w Internecie.

Promocje wirusowe mogą mieć formę klipu wideo, gier interaktywnych flash, reklam ukrytych w grach, ebooków, specjalnego oprogramowania wraz z prawami autorskimi, zdjęć oraz wiadomości tekstowych. Głównym celem sprzedawców, którzy chcą tworzyć skuteczne programy marketingu wirusowego jest identyfikacja osób, które mają wysoki Social Networking Potential (potencjał sieci społecznościowych). Skutkiem tego jest to, że docelowa informacja zostanie powielona przez inne jednostki poprzez wywołanie efektu wirusowego rozprzestrzeniania się. Często termin marketing wirusowy jest wykorzystywany w znaczeniu pejoratywnym, biorąc pod uwagę techniki manipulowania konsumentem, czy też poprzez ukrywanie kampanii reklamowych.

Zastosowanie marketingu szeptanego – przykłady

Warto wspomnieć o przykładach zastosowania marketingu szeptanego, które przybliżą jego ideę. Mogą to być:

  • zlecenie pracownikom salonu kosmetycznego prowadzenia rozmowy o nowej linii kosmetyków do twarzy lub ciała podczas wykonywania usług kosmetycznych,
  • przekazywanie produktów, które zostały dopiero co wprowadzone na rynek grupie nieopłaconych „wolontariuszy”, którzy przekażą swoją opinię na temat produktu znajomym,
  • zatrudnienie aktorów, którzy np. podając się za turystów przekażą treści przekazu marketingowego napotkanym przechodniom, prezentując jednocześnie dany produkt,
  • coraz bardziej popularny marketing szeptany w Internecie (opiniowanie produktów na forach internetowych, w mediach społecznościowych, w mapach Google, czy też różnych portalach).

Niektórzy teoretycy marketingu szeptanego utożsamiają go z pojęciem marketingu wirusowego. Warto jednak zaznaczyć, że o ile założeniem marketingu szeptanego może być rozprzestrzenianie informacji w taki sam sposób, jak w marketingu wirusowym, to nie musi być to warunkiem koniecznym. Dlaczego? Ponieważ o szeptanym charakterze działań marketingowych decyduje określony kanał dystrybucji treści marketingowych. Marketing szeptany ma szeroką definicję i jest pojęciem o wiele szerszym, niż marketing wirusowy.

Badania i analizy w marketingu szeptanym

Osoby korzystające z produktów lub usług mogą promować marki poprzez zwykłe dyskusje na ich temat, pod warunkiem, że zachowane zostaną pewne czynniki społeczne, funkcjonalne oraz emocjonalne, np. zachwyt, satysfakcja itp. Badania wykazały trzynaście cech marki, stymulujących promocję szeptaną. Są to:

Czynniki społeczne – związane z sygnalizacją społeczną, chęciami zaakcentowania swojego statusu, wyrażenia swojej niezwykłości oraz uczestniczenia w grupie społecznej lub społeczeństwie w ogóle:

  • jakość, a szacunek do marki,
  • luksus (status społeczny),
  • różnicowanie (produkt jest narzędziem do podkreślenia swojej niepowtarzalności w grupie społecznej),
  • widoczność i zauważalność,
  • znaczenie marki dla szerokiego grona odbiorców.

Czynniki funkcjonalne – są związane z udostępnianiem informacji:

  • wiek marki na rynku,
  • rodzaj oferowanego produktu lub usługi,
  • złożoność informacji, które są przedmiotem oferty,
  • znajomość marki i wiedza na jej temat.

Czynniki emocjonalne są związane z wymianą pozytywnych, bądź negatywnych odczuć na temat marek. To między innymi:

  • ekscytacja
  • zadowolenie konsumentów
  • zaangażowanie,

Czynniki hybrydowe:

  • postrzegane ryzyko

Badanie wykazało, że podczas gdy funkcjonalne i społeczne czynniki opiniotwórcze są najistotniejszymi elementami promocji szeptanej w przestrzeni Internetu, to czynniki emocjonalne zdecydowanie dominują w promocjach offline.

 

Marketing szeptany a Internet

Głównym środkiem do działań buzz marketingowych w przestrzeni Internetu są aktualnie komunikatory, portale społecznościowe, fora internetowe, blogi, a także media społecznościowe. W zdecydowanej liczbie przypadków, tego typu komunikatory są wykorzystywane, jako główne narzędzie rozprzestrzeniania się kampanii marketingu szeptanego. I tu warto zwrócić uwagę na klienta, czyli tę osobę, która produkuje treści, opinie na temat danego produktu lub usługi, albo też konkretnej marki i przekazuje je dalej. Obserwowanie tego sposobu komunikacji skłoniło marketingowców do zdecydowanych działań tak, by móc wykorzystać je w praktyce.

 

Jaki mamy wybór?

Przede wszystkim weźmy pod uwagę fakt, że myśląc o marketingu szeptanym, mamy od razu skojarzenia z aktywnością na forach internetowych, portalach społecznościowych i są to zazwyczaj komentarze sponsorowane do artykułów, opinie (zazwyczaj pozytywne) o danym produkcie lub usłudze, inicjowanie debat oraz dyskusji na konkretny temat. Jednak to nie jest wszystko. W zależności od potrzeb, można zastosować wiele różnych form marketingu szeptanego. Na przykład:

  • Wspomniany już wcześniej marketing wirusowy, opierający się na tworzeniu określonych treści, całkowicie powiązanych z marką, produktami lub usługami. Te treści są rozpowszechniane przez samych konsumentów (między sobą, w kręgu znajomych, rodziny). Głównym narzędziem, które znacznie ułatwia aktywną komunikację jest przede wszystkim Internet, ale należy również uwzględnić telefon, w tym wiadomości sms. Najczęstszym popełnianym błędem podczas tworzenia takiego marketingu jest sposób zaprezentowania danego produktu, usługi lub marki. Informacja powinna zawierać pewnego rodzaju tajemniczość oraz charakteryzować się niepowtarzalnością, często przedstawianą w sposób kreatywny i zabawny. Wysyłanie niekorzystnej informacji może również negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy.
  • Comunity marketing – to inna forma marketingu szeptanego, która opiera się na działaniach nakierowanych na portale społecznościowe, a dokładniej na osoby, które skoncentrowane są wokół stron konkretnej marki, a także zaangażowane są w działania oferowane i promowane przez właściciela strony, którego działania są nakierowane na portale społecznościowe, a konkretniej na osoby, które są skupione wokół stron konkretnej marki, a także zaangażowane we wszelkie działania proponowane przez właścicieli strony. Tacy użytkownicy będą naturalnym nośnikiem pozytywnych informacji zarówno o marce, jaki i produktach i usługach.
  • Produkt seeding polega na dostarczaniu produktów lub ich próbek, np. perfum do przedstawicieli grupy docelowej tzw. liderów opinii. W społeczności internetowej funkcję tę pełnią głównie blogerzy, blogerki, a także influencerzy. Liderzy opinii są elementem tak zwanych działań trendsettingowych, które mają na celu wykreowanie nowych sposobów konsumpcji, czy też użytkowania danej marki. Osoby popularne mają ogromny wpływ na kreowanie nowych trendów oraz kształtowanie opinii innych. One doskonale wiedzą, czym inspirują się ich wielbicielki i wielbiciele.
  • Evangelist marketing – pojęcie to obejmuje zespół działań z wykorzystaniem tzw. „ewangelistów marek”, czyli najbardziej zaangażowanych konsumentów, dzięki naturalnemu i realnemu zachwyceniu się danym produktem. Ta forma marketingu szeptanego jest najbardziej naturalna i skuteczna. Sięgają po nią najczęściej ekskluzywne i popularne marki. Można wyróżnić jeszcze cause marketing, którego głównym zadaniem jest wspieranie istotnych z punktu widzenia grupy docelowej działań społecznych. Działanie to wspomaga identyfikację z marką i jej pozytywny odbiór.

 

Marketing szeptany, a pozycjonowanie

Budowanie pozycji w Google zależy od bardzo wielu czynników, między innymi od optymalizacji strony pod wyszukiwarkę, czyli Search Engine Optimization (SEO), tworzenia treści, czy też link building. Biorąc pod uwagę marketing szeptany i pozycjonowanie strony, to zdecydowanie pozyskiwanie linków odgrywa bardzo istotną rolę w budowaniu widoczności strony. W buzz marketingu można wykorzystywać linki, które odsyłać będą do podstrony, na której widnieć będzie dany produkt. Takie działanie wpływa na generowanie wartościowego ruchu na stronie – użytkownik znajduje się na danej witrynie nie przypadkowo. On wie, czego szuka. Linki powinno się umieszczać na stronach nawiązujących tematycznie do zawartości strony, na którą kierujemy. Zalecane jest, by link załączany w wypowiedziach zawierał atrybut „dofollow”. Wtedy przekaże wartość ze strony linkującej. Wykorzystanie linków „nofollow” ma zdecydowanie mniejsze znaczenie dla pozycjonowania, ale bardzo dobrze wpływa na ogólny profil linkowania. Marketing szeptany w formie uzupełniającej może przynieść pozytywne skutki, przyspieszyć indeksowanie podstron (artykułów) i być bezpieczny jednocześnie przy zachowaniu elementarnych poniższych zasad:

  • stosowanie linków „gołych” lub „brandowych”,
  • linkowanie z wątków powiązanych tematycznie,
  • linkowanie podstrony np. z artykułami, a nie główną witrynę,
  • dywersyfikowanie forów i wybieranie odpowiednich, niezaspamowanych,
  • dodawanie postów z linkami w sposób równomierny, tak, by prezentowały się naturalnie lub spontanicznie.

Marketing a rozpoznawalność produktów i marki

To, czy konkretna marka, usługa lub produkt zyska na popularności nie jest przypadkiem i nie dzieje się od tak. Co więcej nie decyduje o tym jedynie dobra kampania reklamowa, czy sam produkt. To szereg różnych działań bez których nie osiągnie się sukcesu. Reklama i dobry produkt muszą iść w parze, by firma mogła cieszyć się dobrymi wynikami sprzedażowymi. Zyskaj nawet 500 prawdziwych obserwacji.

O czym warto pamiętać?

Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że nie marketing szeptany na ogół kojarzy się negatywnie i żeby przyniósł marce korzyści, naprawdę musi być profesjonalny. Niestety nieprzemyślane, chaotyczne działania mogą narobić więcej szkody, niż przynieść pożytku. Niektóre firmy nie zdając sobie z tego sprawy i posuwając się do nieetycznych działań, np. płacenia innym użytkownikom mediów, by rekomendowali produkt czy markę straciły zaufanie swoich klientów. Źle odbierane jest również podszywanie się pod zwykłego użytkownika portali społecznościowych i dzielenie się z innymi użytkownikami złą opinią o konkurencyjnej firmie lub rozpowszechnianie o niej negatywnych opinii na czatach, forach internetowych, czy blogach. Nadmierne zachwalanie swojego produktu również nie należy do pozytywnie odbieranych działań. Innym błędem jest umieszczanie informacji, opinii i innych negatywnych komentarzy o tej samej treści na dużej liczbie blogów, czatów lub forów. Często działania związane z marketingiem szeptanym przeprowadzane są bez absolutnie żadnej strategii i planu. Zatrudniane są przypadkowe osoby, które mają za zadanie dodawać posty na różnego rodzaju portalach. Takie płatne działania są bardzo szkodliwe i mogą naruszyć dobry wizerunek firmy. Konsekwencje nieprzemyślanych „działań marketingowych” mogą być bardzo długofalowe i prowadzić do utraty klientów i szacunku do marki. Bardzo często tego typu oszustwa są rozpoznawane przez internautów, czego konsekwencją jest ich zemsta w postaci złośliwych wpisów. W związku z powyższym przez nieetyczne zachowania w Internecie można zniszczyć reputację, którą ciężko budowało się przez wiele lat. Tracą również na znaczeniu właściciele serwisów, czy też portali branżowych. Miejsca internetowe, w których dotychczas istotna była profesjonalna dyskusja znacznie straciły na renomie i przestały być traktowane poważnie, czego jesteśmy świadkami. Dotychczasowi użytkownicy zaczęli odchodzić. Istotne jest, by działania realizowane w ramach marketingu szeptanego były uczciwe, przejrzyste, nikomu nie szkodziły i były oparte na dialogu z klientem. Tu zdecydowanie liczy się kreatywność oraz umiejętność trafienia w potrzeby, gusta i oczekiwania klientów. Dobrze zaprojektowane działania marketingowe mają wpływ na budowanie świadomości marki i poprawę wizerunku firmy, a także jej rozpoznawalność. Jednak należy pamiętać o etyce i szacunku do klientów.

Poznaj naszą ofertę na marketing szeptany: https://icomseo.pl/oferta/marketing-szeptany/

< Powrót

Zapisz się do newslettera