Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w przypadku SEO, optymalizacja to podstawa w każdym aspekcie. Co ciekawe, optymalizować można praktycznie każdą kwestię związaną z pozycjonowaniem onsite oraz offsite.

Jedną z niezwykle istotnych kwestii jest optymalizacja grafik, zdjęć czy obrazów pod SEO. Ma to duży wpływ zarówno pod kątem indeksacji strony przez robota, szybkości działania witryny, jak i jej widoczności w wyszukiwarce – w różnych miejscach.

Grafiki na stronie – za co odpowiadają, jak wpływają na SEO?

W ogromnej większości stron internetowych występują grafiki – w najróżniejszych formach. Mogą spełniać różne zadania. Gdyby jednak zrobić ankietę i poprosić przeciętnych użytkowników internetu o opinię, to prawdopodobnie dowiedzielibyśmy się, że w 99% przypadków grafiki służą kwestiom ozdobnym. Jednak ani Ty, ani ja nie należymy do grupy przeciętnych użytkowników, a osób, które są w jakimś stopniu związane z SEO lub marketingiem internetowym – jako zleceniodawca lub wykonawca.

Należy zwrócić uwagę, że zdjęcia na stronach internetowych odpowiadają między innymi za:

  • Kwestie dekoracyjne i ozdobne;
  • Przyciąganie uwagi do treści na witrynie;
  • Dostarczanie użytkownikom informacji – przykład: różnego rodzaju infografiki;
  • Kluczową wartość danej strony – przykład: blogi związane z fotografią;
  • Generowanie ruchu na stronie w sposób organiczny – przykład: ruch z wyszukiwarki grafik Google;
  • Generowanie sprzedaży – przykład: zdjęcia produktów w sklepach internetowych.

Wymienione wyżej przykłady bezsprzecznie pokazują, że na swojej stronie warto stosować grafiki i należy poświęcać im odpowiednią uwagę.

Skąd brać grafiki na stronę internetową?

Można powiedzieć, że grafika to pewien rodzaj treści na stronie internetowej, więc zdecydowanie warto starać się, aby była unikalna. Patrząc pod tym kątem, najlepiej samodzielnie wykonywać zdjęcia oraz inne grafiki, które umieszczamy w sieci. Jeśli masz umiejętności lub możliwość zlecenia komuś takiego zadania, to bez wątpienia nie wyjdziesz na tym źle! Trzeba jednak pamiętać, że unikalność nie zwalnia z obowiązku dostarczania grafiki w wysokiej jakości – takiej, która będzie się po prostu podobała użytkownikom!

Samodzielne wykonywanie lub zlecanie grafik albo zdjęć będzie prawdopodobnie dosyć kosztowne. Musimy poświęcić własny czas, jeśli dysponujemy odpowiednimi umiejętnościami lub zapłacić za wykonanie usługi komuś, kto ma potrzebny sprzęt, wiedzę i doświadczenie.

Innym i niekiedy tańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z grafik dostępnych w sieci, lecz w tym przypadku należy uważać co i skąd się pobiera. Obraz wykorzystywany na stronie internetowej musi spełniać konkretne wymogi – przede wszystkim jest konieczne, aby właściciel strony miał odpowiednie prawa autorskie, zezwalające na wykorzystanie danego zdjęcia lub grafiki. Trzeba również pamiętać, że te same zdjęcia i grafiki raczej będą już wykorzystane na innych stronach, więc stracimy unikalność i element wyróżniający.

Dobrym źródłem zdjęć i innych obrazów są internetowe banki zdjęć – tak zwane stocki. Jest ich wiele, a kilka najpopularniejszych to: Pixabay, Freepic, Adobe Stock, Unsplash. Zawierają zarówno darmowe, jak i płatne zdjęcia – są one opatrzone odpowiednimi opisami i informacjami, więc można bez problemu wybrać coś dla siebie. Innym rozwiązaniem jest wyszukiwarka grafik w Google, lecz tam koniecznie należy wybrać właściwą opcję z zakładki „Prawa do użytkowania”.

Optymalizacja grafiki pod SEO

W tym artykule już wspominałem, że grafiki odpowiadają za wiele istotnych kwestii związanych z widocznością strony w sieci, ruchem organicznym i tak dalej. Teraz należy się zastanowić, co trzeba zrobić, aby uzyskać możliwie dużo pozytywnych aspektów! Jest to stosunkowo proste, wystarczy zrozumieć, jak to działa. Rozpiszę to poniżej w kilku czytelnych podpunktach wraz z wyjaśnieniem.

Robot nie ma oczu i nie widzi grafiki – odpowiednia nazwa i opis pliku

Robot to algorytm – skomplikowany program, który nie ma możliwości interpretacji obrazu, jak człowiek. Jest w stanie przeanalizować jedynie cyfrowe dane, z których wyciąga pewne informacje.

Należy zwrócić szczególną uwagę na nazwę pliku, który trafia na serwer. To właśnie podstawowa informacja, pobierana przez robota Google. Zamiast losowego ciągu znaków należy grafikę odpowiednio opisać – krótko i zwięźle, bez używania polskich i specjalnych znaków, stosując myślniki zamiast spacji. Jeśli grafika dotyczy konkretnej firmy, marki lub produktu – warto również taką informację zawrzeć w nazwie pliku.

Źle: 78228290_449687892315457_1989159526992969728_n.png

Dobrze: czerwony-sportowy-samochod-ferrari.png

Dodatkowo należy zadbać o wszelkie inne napisy, opisy i treści związane z grafiką. Pierwszym z nich jest atrybut alt, czyli opis alternatywny grafiki. Również tutaj należy po prostu opisać zdjęcie i jego zawartość, jednak nie musimy ograniczać się aż tak, jak w przypadku tytułu. Warto wybrać kilka słów kluczowych w neutralnej formie, ale wystrzegać się przeładowania atrybutu alt ilością fraz. Opis alternatywny nie jest wyświetlany użytkownikom, ale stanowi jeden z podstawowych elementów analizowanych przez roboty.

Źle: czerwony sportowy samochód, ferrari, wyścigówka, luksusowy samochód sportowy, auto premium, samochód premium, marka premium

Dobrze: Czerwone ferrari, samochód sportowy

Kolejnym atrybutem grafiki jest jej tytuł – uwaga, to nie jest to samo, co nazwa pliku! Często w momencie najechania na grafikę kursorem, pokazuje się dymek z treścią – to właśnie tytuł obrazu. Można go również sprawdzić, badając element i analizując kod strony odpowiedzialny za jego wyświetlenie. W tym przypadku obowiązują dwie podstawowe reguły – nie może być identyczny, jak atrybut alt oraz powinien w zwięzły sposób opisywać grafikę.

Źle: Czerwone ferrari, samochód sportowy, marka premium, włoska motoryzacja, luksusowe auto

Dobrze: Sportowe czerwone ferrari na torze wyścigowym

Dodatkowym elementem, na który jednak warto zwrócić uwagę, jest przyjazny URL, prowadzący do grafiki. To ogólnie stosowana praktyka, odnajdująca się również w aspekcie optymalizacji grafik. Po przejściu z wyszukiwarki na podstronę z obrazem zdecydowanie lepiej prezentuje się czytelny i przejrzysty adres URL w pasku przeglądarki niż długi ciąg losowych i niezrozumiałych znaków.

 


Chcesz sprawdzić czy dobrze masz zoptymalizowane grafiki – zamów => Audyt twojej strony internetowej


Wielkość, waga, skalowanie – to również ma znaczenie!

Oczywiście każdy chciałby mieć na swojej stronie grafiki w dużej rozdzielczości, aby prezentowały się świetnie. Jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ obrazy w takiej postaci są po prostu ciężkie i w znacznym stopniu spowalniają zarówno ładowanie, jak i działanie strony. Warto też podkreślić, że zwykle bardzo duża rozdzielczość grafik nie jest po prostu potrzebna, ponieważ nie wpływa znacząco na jakość prezentowanych na stronie obrazów.

Pamiętaj – szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszych czynników SEO!

W tym aspekcie zalecenia są proste – waga powinna być jak najmniejsza, a rozmiar grafiki dostosowany do tego, który będzie używany na stronie. Twierdzi się, że optymalna waga pojedynczego obrazu nie powinna przekraczać około 200 KB, lecz to kwestia indywidualna dla każdej strony.
Skalowanie to kwestia sporna, ponieważ wiele systemów CMS umożliwia automatyczne skalowanie obrazów w trakcie ich wyświetlania. Co więcej, nawet proste strony zbudowane bez skomplikowanych systemów, mogą wyświetlać dowolnie przeskalowane grafiki pobierane z serwera. Pytanie jednak brzmi – czy jest sens dodawać na serwer grafiki o wiele większe, niż będziemy wykorzystywać? Należy pamiętać, że ma to znaczenie również dla zasobów i prędkości działania serwera. Raczej lepszą praktyką okazuje się ich odpowiednie przeskalowanie przed umieszczeniem na serwerze.
Jak optymalizować wagę zdjęć?

Istnieje kilka metod optymalizacji wagi zdjęć przed umieszczeniem ich na stronie internetowej. Można to zrobić na kilka stosunkowo prostych sposobów:

  • Ręcznie – optymalizacja w edytorze graficznym poprzez skalowanie dużej grafiki, zmniejszenie jej jakości, zmianę formatu na lżejszy;
  • Za pomocą dedykowanych narzędzi – są dostępne między innymi w internecie: tinypic, tinyjpg, tinypng itp.
  • Wykorzystując odpowiednie wtyczki do WordPressa.

Wszystkie z wymienionych sposobów zapewnią odpowiedni efekt końcowy, lecz praca z nimi jest mniej lub bardziej uciążliwa. Warto wybierać narzędzia, które pozwalają zrobić coś szybko, sprawnie i skutecznie, odciążając nas z wykonywania żmudnej i mozolnej pracy. Doskonałym przykładem są niektóre wtyczki do WordPressa, ułatwiające także optymalizację grafik.

Wordpress Smush optymalizacja grafik

WordPress Smush

WP Smush, najlepsza wtyczka do optymalizacji zdjęć WordPress, automatyzująca optymalizację grafik

Wtyczki do WordPressa naprawdę potrafią ułatwić pracę – już niejednokrotnie o tym wspominaliśmy i pewnie jeszcze nie raz będziemy. Również tak samo jest w przypadku optymalizacji grafik, ponieważ WP Smush to proste narzędzie, które przejmuje na siebie naprawdę wiele obowiązków.
Pierwszą z niewątpliwych zalet programu jest to, że obrazy mogą być kompresowane już w momencie wgrywania ich na serwer – automatycznie. Dzięki temu nie musimy się tym przejmować i wcześniej odpowiednio przygotowywać zdjęć. Po prostu dodajemy je na stronę, a WP Smush w międzyczasie je kompresuje.

Wartą podkreślenia funkcjonalnością jest także możliwość ręcznej optymalizacji grafik, które już są na serwerze. Co więcej, nie musi być to uciążliwe i żmudne zajęcie, ponieważ WP Smush umożliwia edycję aż do 50 obrazków z biblioteki mediów w jednej chwili. To naprawdę przyspiesza pracę!

Oczywiście należy podkreślić, że WP Smush obsługuje najczęściej stosowane formaty, czyli PNG, JPG oraz GIF. Przetwarzanie i optymalizacja grafik odbywa się za pomocą zaawansowanych algorytmów kompresujących. Dzięki temu zachowana zostaje wysoka jakość obrazu (pewne straty są nieuniknione), a waga pliku ulega drastycznemu zmniejszeniu.

Funkcjonalność darmowej wtyczki jest stosunkowo okrojona, w porównaniu do płatnej wersji. Różnice są na tyle wyraźne, że nawet w przypadku użytku na niewielkiej stronie, będą odczuwalne. Głównym problemem jest ograniczenie maksymalnego rozmiaru pliku wejściowego do 1 MB, więc w wielu przypadkach konieczna będzie wstępna wcześniejsza obróbka zdjęcia w celu zmniejszenia jego wagi. W wersji płatnej ten problem nie występuje, a wtyczka nie ma ograniczeń co do ilości stron, na której się ją stosuje, więc to doskonałe narzędzie dla profesjonalistów! 

Zobacz również
Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Co to jest współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Łukasz Grzesik / 22.03.2020

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Arkadiusz Urbaś / 14.03.2020

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy...

Czym jest Google Search Console?
Czym jest Google Search Console?
Marcin Caban / 14.03.2020

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek / 08.03.2020

Twitter to obok Instagrama i Facebooka jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Założyli go w 2006 roku trzej...

Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 03.03.2020

Z pozycjonowaniem zazwyczaj kojarzą się strony internetowe. Niewiele osób wie, że pozycjonować można również profile w Social Mediach np....

Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Łukasz Grzesik / 03.03.2020

Pozycjonowanie zagraniczne to oferta dla tych właścicieli firm, którzy planują wyjście ze swoim biznesem poza granice Polski, jako główne...

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Arkadiusz Urbaś / 27.02.2020

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może...

SERP – co to jest?
SERP – co to jest?
Marcin Caban / 25.02.2020

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników...

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Marcin Caban / 17.02.2020

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To...

Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Marcin Caban / 09.02.2020

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – te słowa Heraklita z Efezu doskonale wpisują się w to, jak...

Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Anna Ogorzałek / 28.01.2020

Instagram to obok Facebooka i Twittera jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, który z roku na rok cieszy się coraz...

Lazy load dla WordPress
Lazy load dla WordPress
Marcin Caban / 27.01.2020

Obecnie internet towarzyszy nam niemalże w każdej minucie życia. Nieustannie jesteśmy podłączeni do sieci, każdego dnia odwiedzamy różne strony...

Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Marcin Caban / 12.01.2020

Zdobywanie linków – czy potrzebne? Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie,...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Marcin Caban / 02.01.2020

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające...

GoogleBot – co to takiego?
GoogleBot – co to takiego?
Marcin Caban / 29.12.2019

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Anna Ogorzałek / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...