Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w przypadku SEO, optymalizacja to podstawa w każdym aspekcie. Co ciekawe, optymalizować można praktycznie każdą kwestię związaną z pozycjonowaniem onsite oraz offsite.

Jedną z niezwykle istotnych kwestii jest optymalizacja grafik, zdjęć czy obrazów pod SEO. Ma to duży wpływ zarówno pod kątem indeksacji strony przez robota, szybkości działania witryny, jak i jej widoczności w wyszukiwarce – w różnych miejscach.

Grafiki na stronie – za co odpowiadają, jak wpływają na SEO?

W ogromnej większości stron internetowych występują grafiki – w najróżniejszych formach. Mogą spełniać różne zadania. Gdyby jednak zrobić ankietę i poprosić przeciętnych użytkowników internetu o opinię, to prawdopodobnie dowiedzielibyśmy się, że w 99% przypadków grafiki służą kwestiom ozdobnym. Jednak ani Ty, ani ja nie należymy do grupy przeciętnych użytkowników, a osób, które są w jakimś stopniu związane z SEO lub marketingiem internetowym – jako zleceniodawca lub wykonawca.

Należy zwrócić uwagę, że zdjęcia na stronach internetowych odpowiadają między innymi za:

  • Kwestie dekoracyjne i ozdobne;
  • Przyciąganie uwagi do treści na witrynie;
  • Dostarczanie użytkownikom informacji – przykład: różnego rodzaju infografiki;
  • Kluczową wartość danej strony – przykład: blogi związane z fotografią;
  • Generowanie ruchu na stronie w sposób organiczny – przykład: ruch z wyszukiwarki grafik Google;
  • Generowanie sprzedaży – przykład: zdjęcia produktów w sklepach internetowych.

Wymienione wyżej przykłady bezsprzecznie pokazują, że na swojej stronie warto stosować grafiki i należy poświęcać im odpowiednią uwagę.

Skąd brać grafiki na stronę internetową?

Można powiedzieć, że grafika to pewien rodzaj treści na stronie internetowej, więc zdecydowanie warto starać się, aby była unikalna. Patrząc pod tym kątem, najlepiej samodzielnie wykonywać zdjęcia oraz inne grafiki, które umieszczamy w sieci. Jeśli masz umiejętności lub możliwość zlecenia komuś takiego zadania, to bez wątpienia nie wyjdziesz na tym źle! Trzeba jednak pamiętać, że unikalność nie zwalnia z obowiązku dostarczania grafiki w wysokiej jakości – takiej, która będzie się po prostu podobała użytkownikom!

Samodzielne wykonywanie lub zlecanie grafik albo zdjęć będzie prawdopodobnie dosyć kosztowne. Musimy poświęcić własny czas, jeśli dysponujemy odpowiednimi umiejętnościami lub zapłacić za wykonanie usługi komuś, kto ma potrzebny sprzęt, wiedzę i doświadczenie.

Innym i niekiedy tańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z grafik dostępnych w sieci, lecz w tym przypadku należy uważać co i skąd się pobiera. Obraz wykorzystywany na stronie internetowej musi spełniać konkretne wymogi – przede wszystkim jest konieczne, aby właściciel strony miał odpowiednie prawa autorskie, zezwalające na wykorzystanie danego zdjęcia lub grafiki. Trzeba również pamiętać, że te same zdjęcia i grafiki raczej będą już wykorzystane na innych stronach, więc stracimy unikalność i element wyróżniający.

Dobrym źródłem zdjęć i innych obrazów są internetowe banki zdjęć – tak zwane stocki. Jest ich wiele, a kilka najpopularniejszych to: Pixabay, Freepic, Adobe Stock, Unsplash. Zawierają zarówno darmowe, jak i płatne zdjęcia – są one opatrzone odpowiednimi opisami i informacjami, więc można bez problemu wybrać coś dla siebie. Innym rozwiązaniem jest wyszukiwarka grafik w Google, lecz tam koniecznie należy wybrać właściwą opcję z zakładki „Prawa do użytkowania”.

Optymalizacja grafiki pod SEO

W tym artykule już wspominałem, że grafiki odpowiadają za wiele istotnych kwestii związanych z widocznością strony w sieci, ruchem organicznym i tak dalej. Teraz należy się zastanowić, co trzeba zrobić, aby uzyskać możliwie dużo pozytywnych aspektów! Jest to stosunkowo proste, wystarczy zrozumieć, jak to działa. Rozpiszę to poniżej w kilku czytelnych podpunktach wraz z wyjaśnieniem.

Robot nie ma oczu i nie widzi grafiki – odpowiednia nazwa i opis pliku

Robot to algorytm – skomplikowany program, który nie ma możliwości interpretacji obrazu, jak człowiek. Jest w stanie przeanalizować jedynie cyfrowe dane, z których wyciąga pewne informacje.

Należy zwrócić szczególną uwagę na nazwę pliku, który trafia na serwer. To właśnie podstawowa informacja, pobierana przez robota Google. Zamiast losowego ciągu znaków należy grafikę odpowiednio opisać – krótko i zwięźle, bez używania polskich i specjalnych znaków, stosując myślniki zamiast spacji. Jeśli grafika dotyczy konkretnej firmy, marki lub produktu – warto również taką informację zawrzeć w nazwie pliku.

Źle: 78228290_449687892315457_1989159526992969728_n.png

Dobrze: czerwony-sportowy-samochod-ferrari.png

Dodatkowo należy zadbać o wszelkie inne napisy, opisy i treści związane z grafiką. Pierwszym z nich jest atrybut alt, czyli opis alternatywny grafiki. Również tutaj należy po prostu opisać zdjęcie i jego zawartość, jednak nie musimy ograniczać się aż tak, jak w przypadku tytułu. Warto wybrać kilka słów kluczowych w neutralnej formie, ale wystrzegać się przeładowania atrybutu alt ilością fraz. Opis alternatywny nie jest wyświetlany użytkownikom, ale stanowi jeden z podstawowych elementów analizowanych przez roboty.

Źle: czerwony sportowy samochód, ferrari, wyścigówka, luksusowy samochód sportowy, auto premium, samochód premium, marka premium

Dobrze: Czerwone ferrari, samochód sportowy

Kolejnym atrybutem grafiki jest jej tytuł – uwaga, to nie jest to samo, co nazwa pliku! Często w momencie najechania na grafikę kursorem, pokazuje się dymek z treścią – to właśnie tytuł obrazu. Można go również sprawdzić, badając element i analizując kod strony odpowiedzialny za jego wyświetlenie. W tym przypadku obowiązują dwie podstawowe reguły – nie może być identyczny, jak atrybut alt oraz powinien w zwięzły sposób opisywać grafikę.

Źle: Czerwone ferrari, samochód sportowy, marka premium, włoska motoryzacja, luksusowe auto

Dobrze: Sportowe czerwone ferrari na torze wyścigowym

Dodatkowym elementem, na który jednak warto zwrócić uwagę, jest przyjazny URL, prowadzący do grafiki. To ogólnie stosowana praktyka, odnajdująca się również w aspekcie optymalizacji grafik. Po przejściu z wyszukiwarki na podstronę z obrazem zdecydowanie lepiej prezentuje się czytelny i przejrzysty adres URL w pasku przeglądarki niż długi ciąg losowych i niezrozumiałych znaków.

 


Chcesz sprawdzić czy dobrze masz zoptymalizowane grafiki – zamów => Audyt twojej strony internetowej


Wielkość, waga, skalowanie – to również ma znaczenie!

Oczywiście każdy chciałby mieć na swojej stronie grafiki w dużej rozdzielczości, aby prezentowały się świetnie. Jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ obrazy w takiej postaci są po prostu ciężkie i w znacznym stopniu spowalniają zarówno ładowanie, jak i działanie strony. Warto też podkreślić, że zwykle bardzo duża rozdzielczość grafik nie jest po prostu potrzebna, ponieważ nie wpływa znacząco na jakość prezentowanych na stronie obrazów.

Pamiętaj – szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszych czynników SEO!

W tym aspekcie zalecenia są proste – waga powinna być jak najmniejsza, a rozmiar grafiki dostosowany do tego, który będzie używany na stronie. Twierdzi się, że optymalna waga pojedynczego obrazu nie powinna przekraczać około 200 KB, lecz to kwestia indywidualna dla każdej strony.
Skalowanie to kwestia sporna, ponieważ wiele systemów CMS umożliwia automatyczne skalowanie obrazów w trakcie ich wyświetlania. Co więcej, nawet proste strony zbudowane bez skomplikowanych systemów, mogą wyświetlać dowolnie przeskalowane grafiki pobierane z serwera. Pytanie jednak brzmi – czy jest sens dodawać na serwer grafiki o wiele większe, niż będziemy wykorzystywać? Należy pamiętać, że ma to znaczenie również dla zasobów i prędkości działania serwera. Raczej lepszą praktyką okazuje się ich odpowiednie przeskalowanie przed umieszczeniem na serwerze.
Jak optymalizować wagę zdjęć?

Istnieje kilka metod optymalizacji wagi zdjęć przed umieszczeniem ich na stronie internetowej. Można to zrobić na kilka stosunkowo prostych sposobów:

  • Ręcznie – optymalizacja w edytorze graficznym poprzez skalowanie dużej grafiki, zmniejszenie jej jakości, zmianę formatu na lżejszy;
  • Za pomocą dedykowanych narzędzi – są dostępne między innymi w internecie: tinypic, tinyjpg, tinypng itp.
  • Wykorzystując odpowiednie wtyczki do WordPressa.

Wszystkie z wymienionych sposobów zapewnią odpowiedni efekt końcowy, lecz praca z nimi jest mniej lub bardziej uciążliwa. Warto wybierać narzędzia, które pozwalają zrobić coś szybko, sprawnie i skutecznie, odciążając nas z wykonywania żmudnej i mozolnej pracy. Doskonałym przykładem są niektóre wtyczki do WordPressa, ułatwiające także optymalizację grafik.

Wordpress Smush optymalizacja grafik

WordPress Smush

WP Smush, najlepsza wtyczka do optymalizacji zdjęć WordPress, automatyzująca optymalizację grafik

Wtyczki do WordPressa naprawdę potrafią ułatwić pracę – już niejednokrotnie o tym wspominaliśmy i pewnie jeszcze nie raz będziemy. Również tak samo jest w przypadku optymalizacji grafik, ponieważ WP Smush to proste narzędzie, które przejmuje na siebie naprawdę wiele obowiązków.
Pierwszą z niewątpliwych zalet programu jest to, że obrazy mogą być kompresowane już w momencie wgrywania ich na serwer – automatycznie. Dzięki temu nie musimy się tym przejmować i wcześniej odpowiednio przygotowywać zdjęć. Po prostu dodajemy je na stronę, a WP Smush w międzyczasie je kompresuje.

Wartą podkreślenia funkcjonalnością jest także możliwość ręcznej optymalizacji grafik, które już są na serwerze. Co więcej, nie musi być to uciążliwe i żmudne zajęcie, ponieważ WP Smush umożliwia edycję aż do 50 obrazków z biblioteki mediów w jednej chwili. To naprawdę przyspiesza pracę!

Oczywiście należy podkreślić, że WP Smush obsługuje najczęściej stosowane formaty, czyli PNG, JPG oraz GIF. Przetwarzanie i optymalizacja grafik odbywa się za pomocą zaawansowanych algorytmów kompresujących. Dzięki temu zachowana zostaje wysoka jakość obrazu (pewne straty są nieuniknione), a waga pliku ulega drastycznemu zmniejszeniu.

Funkcjonalność darmowej wtyczki jest stosunkowo okrojona, w porównaniu do płatnej wersji. Różnice są na tyle wyraźne, że nawet w przypadku użytku na niewielkiej stronie, będą odczuwalne. Głównym problemem jest ograniczenie maksymalnego rozmiaru pliku wejściowego do 1 MB, więc w wielu przypadkach konieczna będzie wstępna wcześniejsza obróbka zdjęcia w celu zmniejszenia jego wagi. W wersji płatnej ten problem nie występuje, a wtyczka nie ma ograniczeń co do ilości stron, na której się ją stosuje, więc to doskonałe narzędzie dla profesjonalistów! 

Zobacz również
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...

Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 27.02.2021

Jeżeli Twoja strona internetowa niespodziewanie zaczyna pojawiać się w wynikach Google na znacznie niższej pozycji, niż do tej pory,...