Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google 26 października 2015 r. Pomaga on przetwarzać wyniki wyszukiwania, a użytkownikom zapewnia trafność zapytań. Jeszcze w tym samym roku Google przyznał w wywiadzie, że RankBrain jest jednym z trzech najważniejszych czynników pozycjonowania obok łączy i treści.

Jeżeli jakieś słowa są obce dla RankBrain, system może odgadnąć jakie frazy są najbardziej do nich bliskoznaczne. Następnie filtruje on wyniki wyszukiwania, co sprawia skuteczność obsługi niewidzianych nigdy wcześniej zapytań lub słów kluczowych. Zapytania w wyszukiwarce są sortowane na wektory wyrazów cechowane podobieństwem językowym. RankBrain zatem próbuje przekształcać zapytania na słowa najbardziej do nich pasujące, próbuje odgadnąć, co ludzie mają na myśli, zapisuje oraz dostosowuje wyniki i dąży do zadowolenia użytkowników.

Istnieje ponad 200 różnych czynników tworzących algorytm pozycjonowania, których funkcje nie są w pełni ujawnione. Jak już wiemy, RankBrain jest uważany za jeden z trzech najważniejszych wskaźników przy ustalaniu pozycji w wyszukiwarce Google. W trybie offline RankBrain otrzymuje serię poprzednich wyszukiwań i uczy się dopasowywać do nich podobne frazy. Badania wykazały, że ten algorytm dobrze interpretuje zależności między słowami. Dotyczy to tzw. stop listy, na której znajdują się słowa o małym znaczeniu, odrzucane przez wyszukiwarki internetowe (np. i, oraz). Słowa te, ignorowane wcześniej przez Google, mają czasem duże znaczenie dla pełnego zrozumienia danego zapytania lub intencji osoby wyszukującej hasło. RankBrain jest również w stanie analizować wzorce między wyszukiwaniami (na pozór niemające ze sobą związku), aby zrozumieć, jak one są do siebie podobne. Po weryfikacji wyników przez RankBrain zespół Google aktualizuje i ponownie uruchamia system. Google również przyznało się, że do przetwarzania zapytań używa specjalizowanego układu scalonego.

Wpływ RankBrain na marketing cyfrowy i SEO

RankBrain pozwolił Google przyspieszyć proces testowania algorytmu dla słów kluczowych w celu wybrania najlepszej treści dla każdego zapytania w wyszukiwarce. RankBrain umożliwił także innemu algorytmowi o nazwie Hummingbird dostarczanie dokładniejszych wyników, w związku z uczeniem się i zapamiętywaniem nieznanych słów. Uczy się on ich również dla kraju i danego języka, w którym wykonywane jest zapytanie. Rozpoznaje między innymi różnice językowe dla brytyjskiej i amerykańskiej odmiany języka angielskiego.

Zobacz również
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...

Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Usuwanie filtra Google, co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 27.02.2021

Jeżeli Twoja strona internetowa niespodziewanie zaczyna pojawiać się w wynikach Google na znacznie niższej pozycji, niż do tej pory,...