SERP – co to jest?

SERP – co to jest?

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników wyszukiwania. Zatem tajemniczy SERP to nic innego jak lista adresów do stron, która pojawia się użytkownikowi po wpisaniu hasła do wyszukiwarki. Warto podkreślić, że SERP może zawierać zarówno płatne, jak i darmowe odnośniki.


Dlaczego hasło SERP jest tak istotne?

Z pewnością każdy zdaje sobie sprawę z tego, że wyniki wyszukiwania mogą znacznie się różnić w zależności od wprowadzonej frazy. Na przykładzie najpopularniejszej wyszukiwarki, czyli Google, można stwierdzić, że SERP jest skonstruowany tak, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby użytkownika.

Algorytmy wyszukiwarek dążą do tego, aby jak najlepiej analizować proponowane użytkownikom treści. Z kolei specjaliści SEO starają się, jak mogą, aby to właśnie pozycjonowana przez nich strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki takiej relacji trwa nieustanna rywalizacja w dostarczaniu najlepszych jakościowo materiałów.

Jak może być zbudowany SERP?

Jak już wspomnieliśmy – wyniki wyszukiwania mogą się między sobą różnić w zależności od wyszukiwanego hasła. Ma na to wpływ między innymi charakter zapytania, ponieważ dla wyszukiwań o tematyce lokalnej otrzymamy zupełnie inny wynik niż w przypadku zagadnień bardziej ogólnych.

Każdy z otrzymanych wyników posiada co najmniej trzy kluczowe elementy:

  • Tytuł (Meta Title)
  • Adres
  • Krótki opis (Meta Description)

Dodatkowo wyniki wyszukiwania mogą być wzbogacone dodatkowymi elementami – zdjęciem, ilustracją, miniaturą video, mapą lub innymi.

W SERPie Google możemy odnaleźć między innymi:

Podstawowe:

  • Wyniki płatne (nieorganiczne) – reklamy w Google wyświetlane na początku i końcu strony z wynikami wyszukiwania. Są wyróżnione i oznaczone jako wyszukiwanie sponsorowane.
  • Wyniki bezpłatne (organiczne) – to „zwyczajne” wyniki wyszukiwania, które nie są w żaden sposób opłacane dla Google. Ich pozycja zależy od tego, jak dane strony postrzega algorytm Google, który stara się wybrać treści najlepsze dla użytkownika. To właśnie nad jak najlepszymi wynikami organicznymi pracują specjaliści SEO.

Dodatkowe:

  • Mapy Google – w przypadku wyszukiwań o charakterze lokalnym. Pozwalają bezpośrednio przejść do aplikacji map, uruchomić nawigację do punktu docelowego itp.
  • Miniaturki filmów – świetnie sprawdzają się podczas wyszukiwania filmów lub utworów. Ułatwiają użytkownikom bezpośrednie przejście do odtwarzacza.
  • Fragment Wikipedii – pokazuje skrót najważniejszych informacji bez konieczności przechodzenia na stronę.
    Linki do aukcji – płatne wyniki wyszukiwania, które pozwalają na bezpośrednie przejście do sklepu i zakup produktów. Wyświetlany jest tytuł, cena i nazwa sklepu.
  • Wizytówki firm – wyszukując konkretną nazwę firmy, można uzyskać wyniki z dokładnymi informacjami o tej konkretnej placówce. Mogą zawierać opis, średnią liczbę gwizdek, opinie, adres, godziny otwarcia i dane kontaktowe oraz zdjęcia.
  • Wyróżniona odpowiedź – frazy sformułowane w sposób, który wskazuje na to, że użytkownik oczekuje szybkiej odpowiedzi na pytanie lub wyjaśnienia są czasami wyświetlane w specjalnej ramce na górze SERPa.
  • Średnia ocen, liczba gwiazdek – jeśli na stronie zaimplementowany jest system umożliwiający ocenianie treści, Google może pobierać te dane i wyświetlać bezpośrednio przy wyniku wyszukiwania.
  • Wiadomości – wyszukując informacje dotyczące najnowszych wydarzeń, Google często wyświetla specjalny panel z miniaturkami, który umożliwia szybkie przejście do wybranego serwisu informacyjnego.
  • Wewnętrzna wyszukiwarka serwisu wraz z odnośnikami do podstron – często na przykład w przypadku wyszukiwania konkretnego sklepu otrzymujemy wynik wyszukiwania, który grupuje zawarte w sklepie podstrony oraz umożliwia przeszukiwanie produktów sklepu bezpośrednio z poziomu wyników wyszukiwania Google przez oddzielny pasek do wprowadzania danych.
  • Usługi Google – w SERPIE możemy również odnaleźć wycinek z usług Google takich jak prognoza pogody, kalkulator, tłumacz, repertuar kin, przelicznik walut i jednostek, rozkład lotów i wiele innych.
Zobacz również
10 najważniejszych aktualizacji po konferencji Google Search On 22
10 najważniejszych aktualizacji po konferencji Google Search On 22
Jacek Kałuża / 16.10.2022

Podczas corocznego wydarzenia Google Search On właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej ogłosił ważne zmiany w już istniejących opcjach. Oto kilka...

Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...