SERP – co to jest?

SERP – co to jest?

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników wyszukiwania. Zatem tajemniczy SERP to nic innego jak lista adresów do stron, która pojawia się użytkownikowi po wpisaniu hasła do wyszukiwarki. Warto podkreślić, że SERP może zawierać zarówno płatne, jak i darmowe odnośniki.


Dlaczego hasło SERP jest tak istotne?

Z pewnością każdy zdaje sobie sprawę z tego, że wyniki wyszukiwania mogą znacznie się różnić w zależności od wprowadzonej frazy. Na przykładzie najpopularniejszej wyszukiwarki, czyli Google, można stwierdzić, że SERP jest skonstruowany tak, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby użytkownika.

Algorytmy wyszukiwarek dążą do tego, aby jak najlepiej analizować proponowane użytkownikom treści. Z kolei specjaliści SEO starają się, jak mogą, aby to właśnie pozycjonowana przez nich strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki takiej relacji trwa nieustanna rywalizacja w dostarczaniu najlepszych jakościowo materiałów.

Jak może być zbudowany SERP?

Jak już wspomnieliśmy – wyniki wyszukiwania mogą się między sobą różnić w zależności od wyszukiwanego hasła. Ma na to wpływ między innymi charakter zapytania, ponieważ dla wyszukiwań o tematyce lokalnej otrzymamy zupełnie inny wynik niż w przypadku zagadnień bardziej ogólnych.

Każdy z otrzymanych wyników posiada co najmniej trzy kluczowe elementy:

  • Tytuł (Meta Title)
  • Adres
  • Krótki opis (Meta Description)

Dodatkowo wyniki wyszukiwania mogą być wzbogacone dodatkowymi elementami – zdjęciem, ilustracją, miniaturą video, mapą lub innymi.

W SERPie Google możemy odnaleźć między innymi:

Podstawowe:

  • Wyniki płatne (nieorganiczne) – reklamy w Google wyświetlane na początku i końcu strony z wynikami wyszukiwania. Są wyróżnione i oznaczone jako wyszukiwanie sponsorowane.
  • Wyniki bezpłatne (organiczne) – to „zwyczajne” wyniki wyszukiwania, które nie są w żaden sposób opłacane dla Google. Ich pozycja zależy od tego, jak dane strony postrzega algorytm Google, który stara się wybrać treści najlepsze dla użytkownika. To właśnie nad jak najlepszymi wynikami organicznymi pracują specjaliści SEO.

Dodatkowe:

  • Mapy Google – w przypadku wyszukiwań o charakterze lokalnym. Pozwalają bezpośrednio przejść do aplikacji map, uruchomić nawigację do punktu docelowego itp.
  • Miniaturki filmów – świetnie sprawdzają się podczas wyszukiwania filmów lub utworów. Ułatwiają użytkownikom bezpośrednie przejście do odtwarzacza.
  • Fragment Wikipedii – pokazuje skrót najważniejszych informacji bez konieczności przechodzenia na stronę.
    Linki do aukcji – płatne wyniki wyszukiwania, które pozwalają na bezpośrednie przejście do sklepu i zakup produktów. Wyświetlany jest tytuł, cena i nazwa sklepu.
  • Wizytówki firm – wyszukując konkretną nazwę firmy, można uzyskać wyniki z dokładnymi informacjami o tej konkretnej placówce. Mogą zawierać opis, średnią liczbę gwizdek, opinie, adres, godziny otwarcia i dane kontaktowe oraz zdjęcia.
  • Wyróżniona odpowiedź – frazy sformułowane w sposób, który wskazuje na to, że użytkownik oczekuje szybkiej odpowiedzi na pytanie lub wyjaśnienia są czasami wyświetlane w specjalnej ramce na górze SERPa.
  • Średnia ocen, liczba gwiazdek – jeśli na stronie zaimplementowany jest system umożliwiający ocenianie treści, Google może pobierać te dane i wyświetlać bezpośrednio przy wyniku wyszukiwania.
  • Wiadomości – wyszukując informacje dotyczące najnowszych wydarzeń, Google często wyświetla specjalny panel z miniaturkami, który umożliwia szybkie przejście do wybranego serwisu informacyjnego.
  • Wewnętrzna wyszukiwarka serwisu wraz z odnośnikami do podstron – często na przykład w przypadku wyszukiwania konkretnego sklepu otrzymujemy wynik wyszukiwania, który grupuje zawarte w sklepie podstrony oraz umożliwia przeszukiwanie produktów sklepu bezpośrednio z poziomu wyników wyszukiwania Google przez oddzielny pasek do wprowadzania danych.
  • Usługi Google – w SERPIE możemy również odnaleźć wycinek z usług Google takich jak prognoza pogody, kalkulator, tłumacz, repertuar kin, przelicznik walut i jednostek, rozkład lotów i wiele innych.
Zobacz również
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 24.06.2020

Wielu użytkowników Instagrama zadaje sobie to samo pytanie: Co zrobić, by zdobyć nowych obserwujących i wyróżnić się spośród innych...

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Marcin Caban / 06.06.2020

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również...

Czy hosting ma wpływ na SEO?
Czy hosting ma wpływ na SEO?
Marcin Caban / 23.05.2020

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na...

Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Anna Ogorzałek / 17.05.2020

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego,...

Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Co to jest współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Łukasz Grzesik / 22.03.2020

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Arkadiusz Urbaś / 14.03.2020

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy...

Czym jest Google Search Console?
Czym jest Google Search Console?
Marcin Caban / 14.03.2020

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek / 08.03.2020

Twitter to obok Instagrama i Facebooka jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Założyli go w 2006 roku trzej...

Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 03.03.2020

Z pozycjonowaniem zazwyczaj kojarzą się strony internetowe. Niewiele osób wie, że pozycjonować można również profile w Social Mediach np....

Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Łukasz Grzesik / 03.03.2020

Pozycjonowanie zagraniczne to oferta dla tych właścicieli firm, którzy planują wyjście ze swoim biznesem poza granice Polski, jako główne...

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Arkadiusz Urbaś / 27.02.2020

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może...

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Marcin Caban / 17.02.2020

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To...

Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Marcin Caban / 09.02.2020

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – te słowa Heraklita z Efezu doskonale wpisują się w to, jak...

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 30.01.2020

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w...

Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Anna Ogorzałek / 28.01.2020

Instagram to obok Facebooka i Twittera jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, który z roku na rok cieszy się coraz...

Lazy load dla WordPress
Lazy load dla WordPress
Marcin Caban / 27.01.2020

Obecnie internet towarzyszy nam niemalże w każdej minucie życia. Nieustannie jesteśmy podłączeni do sieci, każdego dnia odwiedzamy różne strony...

Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Marcin Caban / 12.01.2020

Zdobywanie linków – czy potrzebne? Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie,...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Marcin Caban / 02.01.2020

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające...

GoogleBot – co to takiego?
GoogleBot – co to takiego?
Marcin Caban / 29.12.2019

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Anna Ogorzałek / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...