Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To najskuteczniejszy, najprostszy i właściwie najlepszy sposób na znalezienie wszelkich nieaktywnych linków oraz błędnych przekierowań na stronie opartej o CMS WordPress. Broken Link Checker umożliwia również skorzystanie z wielu sposobów na naprawę odnalezionych błędów.

Broken links – czym są i w jaki sposób powstają?

Nazwa „broken link” w tłumaczeniu na język polski oznacza mniej więcej zerwany lub zepsuty odnośnik. W ten sposób określa się linki, które prowadzą do nieistniejących stron – zwracają error o numerze 404.

Błąd o takim numerze oznacza, że dana strona nie została odnaleziona na docelowym serwerze – niezależnie od tego, czy wcześniej taki link był aktywny, znaczenie ma wyłącznie obecny status.

Niejednokrotnie zdarza się, że na swoich stronach umieszczamy odnośniki do zewnętrznych witryn. Mogą to być najróżniejsze linki, ponieważ wszystko zależy od tematyki strony. Najczęściej spotyka się odnośniki do artykułów, badań, wpisów na innych blogach czy linki do stron producenta danego produktu w przypadku sklepów internetowych, ale równie dobrze mogą dotyczyć dowolnego miejsca w internecie.

Z biegiem czasu właściciele innych witryn mogą dokonywać zmian na swoich stronach, co niejednokrotnie wpływa na usuwanie niektórych treści, a tym samym konkretnych podstron. W takim przypadku zamieszczony kiedyś na własnej stronie odnośnik staje się tzw. broken link i zwraca kod 404.
Jednak warto pamiętać, że często to nie tylko właściciel strony ma możliwość umieszczania linków. Niejednokrotnie również użytkownicy umieszczają odnośniki w dodawanych wpisach, komentarzach lub postach – zależnie od charakteru portalu. Tego rodzaju odnośniki także mogą po pewnym czasie zwracać błąd o numerze 404.

Dlaczego należy zwalczać wszelkie broken links na swojej stronie?

Po pierwsze – nieaktywny odnośnik w artykule z pewnością nie jest dobrze widziany przez użytkowników.

Wyobraźmy sobie sytuację, że czytamy recenzję pewnego produktu i na końcu obszernego wpisu widnieje przycisk „Kliknij tu i przejdź do sklepu”. Zachęceni przeczytanym artykułem jesteśmy skorzy do zakupu omawianego przedmiotu, więc klikamy w wyraźnie wyeksponowany przycisk. Nagle naszym oczom ukazuje się komunikat „Błąd 404. Strony nie znaleziono” – raczej nie jesteśmy zadowoleni z takiego przebiegu zdarzeń. W taki sposób witryna traci wiarygodność w oczach użytkownika i dana osoba prawdopodobnie nie wybierze jej z listy wyników wyszukiwania kolejnym razem. W podanym przykładzie znacznie lepiej byłoby, gdyby odnośnik został zaktualizowany lub po prostu usunięty razem z wyróżnionym przyciskiem.

Po drugie – odnośnik zwracający błąd 404, to zdecydowanie nie jest to, co powinien znaleźć robot indeksujący na naszej stronie.

Warto pamiętać, że rolą robota wysyłanego przez wyszukiwarkę jest analiza witryny pod kątem przydatności dla przeciętnego użytkownika. Właśnie dlatego zerwane odnośniki wpływają negatywnie na ostateczną ocenę witryny. Co prawda, robot nie będzie zawiedziony wyświetleniem błędu 404, ale z pewnością weźmie ten aspekt pod uwagę w trakcie ustalania kolejności wyników wyszukiwania.

Zatem z punktu widzenia SEO warto dbać o to, aby wyeliminować broken links, ponieważ negatywnie wpływają na jakość korzystania z serwisu przez użytkowników, co także bezpośrednio przekłada się na ranking w wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać, że w większości przypadków zmiany, które wprowadzamy, aby zwiększyć komfort obsługi strony przez użytkowników, są pozytywnie widziane również przez roboty indeksujące treści.

Wtyczka Broken Link Checker – sposób na broken links!

Skoro już omówiliśmy czym są broken links i dlaczego tak istotna jest walka z nimi, warto wspomnieć, jak można sobie z nimi radzić. Omówimy to na przykładzie strony zbudowanej przy wykorzystaniu WordPressa, ponieważ to bez wątpienia najpopularniejszy CMS na świecie.

W takim przypadku, jak już wspomnieliśmy, najprościej wykorzystać dedykowaną wtyczkę – Broken Link Checker. To darmowe narzędzie, którego pomoc w audycie i optymalizacji broken linków jest nieoceniona!

Omawianą wtyczkę wystarczy pobrać, zainstalować i uruchomić, a następnie dać czas ma dokładne przeskanowanie witryny. W zależności od stopnia rozbudowania serwisu proces odnajdywania przekierowań i zerwanych linków może trwać od kilku godzin do nawet kilku dni. Po ukończeniu analizy strony otrzymujemy końcowy raport z pełną listą odnalezionych rekordów.

Każdy z wypisanych odnośników zawiera: adres URL, status linku (np. 404 Server Not Found), treść odnośnika i źródło na stronie. Dzięki temu można łatwiej określić odpowiedni sposób działania nad danymi odnośnikami – można zdecydować, co należy zrobić – zaktualizować odnośnik, usunąć go czy pozostawić w niezmienionej formie.

Broken Link Checker ma długą listę opcji i możliwości – odpowiednie ich wykorzystanie pozwala uzyskać konkretne informacje. Jednak taki sposób obsługi tego narzędzia wymaga nie tylko obeznania z możliwościami wtyczki, ale również obszernej wiedzy na temat pozycjonowania i optymalizacji stron.

Co można zrobić z broken links?

Możliwości są co najmniej trzy i wybór odpowiedniej zdecydowanie zależy od charakteru danego odnośnika. Z zerwanymi odnośnikami można sobie radzić poprzez ich aktualizację, usunięcie lub pozostawienie w takiej formie, jakiej jest.

Aktualizować zdecydowanie warto odnośniki we wszelkiego rodzaju artykułach i wpisach, ponieważ one zwykle niosą ze sobą konkretną wartość dla użytkownika. Są to treści cenione i użyteczne, więc ponowne ich wzbogacenie o aktualny odnośnik do konkretnego produktu, wykorzystanych badań lub treści sprawi, że będą zdecydowanie lepsze dla użytkowników, a tym samym robotów.

Usuniecie broken links to rozwiązanie, które stosunkowo prosto i szybko rozwiązuje problem, ale nie daje dodatkowych korzyści. Często taką metodę wykorzystuje się w przypadku blogów, w których autorzy komentarzy mogą dodawać odnośnik do własnej strony. Większość z nich nie przynosi konkretnej wartości dla użytkownika, więc ich skasowanie nie będzie wielką stratą.

Pozostawienie zerwanego linka w niezmienionej formie to metoda stosowana niezwykle rzadko. Ciężko nawet jest podać przykład konkretnej sytuacji, w której można w ten sposób sobie poradzić. Takie działania to ostateczność, gdy mamy ograniczony budżet lub czas na pracę, więc decydujemy się na pozostawienie części broken links w mniej istotnych elementach witryny.

Wtyczka Broken Link Checker wskaże także listę wykrytych przekierowań. Są to linki, które ostatecznie prowadzą użytkownika pod inny adres, niż jest wskazany w wybranym odnośniku. Po pierwsze taki sposób wydłuża czas ładowania witryny, do której ostatecznie prowadzi link, a po drugie – roboty indeksujące patrzą przychylniej na bezpośrednie odnośniki.

Narzędzie Broken Link Checker umożliwia szybką aktualizację wszystkich przekierowań i zdecydowanie w większości przypadków warto z tego skorzystać. Nie będzie konieczna mozolna, ręczna praca podczas edycji zamieszczonych odnośników, ponieważ wtyczka sama podmieni linki na końcowy adres URL, na który jest kierowany ruch.

Zobacz również
Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Anna Ogorzałek / 15.07.2020

Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia tematu, warto zastanowić się and tym, jaką funkcję pełnią teksty SEO i jakie są...

Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Marcin Caban / 11.07.2020

Brakujące wartości x-default: Nie ma obowiązku stosowania „x-default”, jest to jednak zalecane ze względu na korzyści,jakie przynosi podczas pozycjonowania...

Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 10.07.2020

Jest to zestaw czynności podejmowanych w związku z pozycjonowaniem strony. Jego zadaniem jest znalezienie wszystkich nieprawidłowości w jej działaniu,...

W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 24.06.2020

Wielu użytkowników Instagrama zadaje sobie to samo pytanie: Co zrobić, by zdobyć nowych obserwujących i wyróżnić się spośród innych...

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Marcin Caban / 06.06.2020

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również...

Czy hosting ma wpływ na SEO?
Czy hosting ma wpływ na SEO?
Marcin Caban / 23.05.2020

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na...

Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Anna Ogorzałek / 17.05.2020

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego,...

Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Co to jest współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Łukasz Grzesik / 22.03.2020

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady
Arkadiusz Urbaś / 14.03.2020

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy...

Czym jest Google Search Console?
Czym jest Google Search Console?
Marcin Caban / 14.03.2020

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek / 08.03.2020

Twitter to obok Instagrama i Facebooka jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Założyli go w 2006 roku trzej...

Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 03.03.2020

Z pozycjonowaniem zazwyczaj kojarzą się strony internetowe. Niewiele osób wie, że pozycjonować można również profile w Social Mediach np....

Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Łukasz Grzesik / 03.03.2020

Pozycjonowanie zagraniczne to oferta dla tych właścicieli firm, którzy planują wyjście ze swoim biznesem poza granice Polski, jako główne...

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Arkadiusz Urbaś / 27.02.2020

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może...

SERP – co to jest?
SERP – co to jest?
Marcin Caban / 25.02.2020

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników...

Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Marcin Caban / 09.02.2020

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – te słowa Heraklita z Efezu doskonale wpisują się w to, jak...

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 30.01.2020

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w...

Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Anna Ogorzałek / 28.01.2020

Instagram to obok Facebooka i Twittera jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, który z roku na rok cieszy się coraz...

Lazy load dla WordPress
Lazy load dla WordPress
Marcin Caban / 27.01.2020

Obecnie internet towarzyszy nam niemalże w każdej minucie życia. Nieustannie jesteśmy podłączeni do sieci, każdego dnia odwiedzamy różne strony...

Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Marcin Caban / 12.01.2020

Zdobywanie linków – czy potrzebne? Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie,...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Marcin Caban / 02.01.2020

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające...

GoogleBot – co to takiego?
GoogleBot – co to takiego?
Marcin Caban / 29.12.2019

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Anna Ogorzałek / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...