Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To najskuteczniejszy, najprostszy i właściwie najlepszy sposób na znalezienie wszelkich nieaktywnych linków oraz błędnych przekierowań na stronie opartej o CMS WordPress. Broken Link Checker umożliwia również skorzystanie z wielu sposobów na naprawę odnalezionych błędów.

Broken links – czym są i w jaki sposób powstają?

Nazwa „broken link” w tłumaczeniu na język polski oznacza mniej więcej zerwany lub zepsuty odnośnik. W ten sposób określa się linki, które prowadzą do nieistniejących stron – zwracają error o numerze 404.

Błąd o takim numerze oznacza, że dana strona nie została odnaleziona na docelowym serwerze – niezależnie od tego, czy wcześniej taki link był aktywny, znaczenie ma wyłącznie obecny status.

Niejednokrotnie zdarza się, że na swoich stronach umieszczamy odnośniki do zewnętrznych witryn. Mogą to być najróżniejsze linki, ponieważ wszystko zależy od tematyki strony. Najczęściej spotyka się odnośniki do artykułów, badań, wpisów na innych blogach czy linki do stron producenta danego produktu w przypadku sklepów internetowych, ale równie dobrze mogą dotyczyć dowolnego miejsca w internecie.

Z biegiem czasu właściciele innych witryn mogą dokonywać zmian na swoich stronach, co niejednokrotnie wpływa na usuwanie niektórych treści, a tym samym konkretnych podstron. W takim przypadku zamieszczony kiedyś na własnej stronie odnośnik staje się tzw. broken link i zwraca kod 404.
Jednak warto pamiętać, że często to nie tylko właściciel strony ma możliwość umieszczania linków. Niejednokrotnie również użytkownicy umieszczają odnośniki w dodawanych wpisach, komentarzach lub postach – zależnie od charakteru portalu. Tego rodzaju odnośniki także mogą po pewnym czasie zwracać błąd o numerze 404.

Dlaczego należy zwalczać wszelkie broken links na swojej stronie?

Po pierwsze – nieaktywny odnośnik w artykule z pewnością nie jest dobrze widziany przez użytkowników.

Wyobraźmy sobie sytuację, że czytamy recenzję pewnego produktu i na końcu obszernego wpisu widnieje przycisk „Kliknij tu i przejdź do sklepu”. Zachęceni przeczytanym artykułem jesteśmy skorzy do zakupu omawianego przedmiotu, więc klikamy w wyraźnie wyeksponowany przycisk. Nagle naszym oczom ukazuje się komunikat „Błąd 404. Strony nie znaleziono” – raczej nie jesteśmy zadowoleni z takiego przebiegu zdarzeń. W taki sposób witryna traci wiarygodność w oczach użytkownika i dana osoba prawdopodobnie nie wybierze jej z listy wyników wyszukiwania kolejnym razem. W podanym przykładzie znacznie lepiej byłoby, gdyby odnośnik został zaktualizowany lub po prostu usunięty razem z wyróżnionym przyciskiem.

Po drugie – odnośnik zwracający błąd 404, to zdecydowanie nie jest to, co powinien znaleźć robot indeksujący na naszej stronie.

Warto pamiętać, że rolą robota wysyłanego przez wyszukiwarkę jest analiza witryny pod kątem przydatności dla przeciętnego użytkownika. Właśnie dlatego zerwane odnośniki wpływają negatywnie na ostateczną ocenę witryny. Co prawda, robot nie będzie zawiedziony wyświetleniem błędu 404, ale z pewnością weźmie ten aspekt pod uwagę w trakcie ustalania kolejności wyników wyszukiwania.

Zatem z punktu widzenia SEO warto dbać o to, aby wyeliminować broken links, ponieważ negatywnie wpływają na jakość korzystania z serwisu przez użytkowników, co także bezpośrednio przekłada się na ranking w wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać, że w większości przypadków zmiany, które wprowadzamy, aby zwiększyć komfort obsługi strony przez użytkowników, są pozytywnie widziane również przez roboty indeksujące treści.

Wtyczka Broken Link Checker – sposób na broken links!

Skoro już omówiliśmy czym są broken links i dlaczego tak istotna jest walka z nimi, warto wspomnieć, jak można sobie z nimi radzić. Omówimy to na przykładzie strony zbudowanej przy wykorzystaniu WordPressa, ponieważ to bez wątpienia najpopularniejszy CMS na świecie.

W takim przypadku, jak już wspomnieliśmy, najprościej wykorzystać dedykowaną wtyczkę – Broken Link Checker. To darmowe narzędzie, którego pomoc w audycie i optymalizacji broken linków jest nieoceniona!

Omawianą wtyczkę wystarczy pobrać, zainstalować i uruchomić, a następnie dać czas ma dokładne przeskanowanie witryny. W zależności od stopnia rozbudowania serwisu proces odnajdywania przekierowań i zerwanych linków może trwać od kilku godzin do nawet kilku dni. Po ukończeniu analizy strony otrzymujemy końcowy raport z pełną listą odnalezionych rekordów.

Każdy z wypisanych odnośników zawiera: adres URL, status linku (np. 404 Server Not Found), treść odnośnika i źródło na stronie. Dzięki temu można łatwiej określić odpowiedni sposób działania nad danymi odnośnikami – można zdecydować, co należy zrobić – zaktualizować odnośnik, usunąć go czy pozostawić w niezmienionej formie.

Broken Link Checker ma długą listę opcji i możliwości – odpowiednie ich wykorzystanie pozwala uzyskać konkretne informacje. Jednak taki sposób obsługi tego narzędzia wymaga nie tylko obeznania z możliwościami wtyczki, ale również obszernej wiedzy na temat pozycjonowania i optymalizacji stron.

Co można zrobić z broken links?

Możliwości są co najmniej trzy i wybór odpowiedniej zdecydowanie zależy od charakteru danego odnośnika. Z zerwanymi odnośnikami można sobie radzić poprzez ich aktualizację, usunięcie lub pozostawienie w takiej formie, jakiej jest.

Aktualizować zdecydowanie warto odnośniki we wszelkiego rodzaju artykułach i wpisach, ponieważ one zwykle niosą ze sobą konkretną wartość dla użytkownika. Są to treści cenione i użyteczne, więc ponowne ich wzbogacenie o aktualny odnośnik do konkretnego produktu, wykorzystanych badań lub treści sprawi, że będą zdecydowanie lepsze dla użytkowników, a tym samym robotów.

Usuniecie broken links to rozwiązanie, które stosunkowo prosto i szybko rozwiązuje problem, ale nie daje dodatkowych korzyści. Często taką metodę wykorzystuje się w przypadku blogów, w których autorzy komentarzy mogą dodawać odnośnik do własnej strony. Większość z nich nie przynosi konkretnej wartości dla użytkownika, więc ich skasowanie nie będzie wielką stratą.

Pozostawienie zerwanego linka w niezmienionej formie to metoda stosowana niezwykle rzadko. Ciężko nawet jest podać przykład konkretnej sytuacji, w której można w ten sposób sobie poradzić. Takie działania to ostateczność, gdy mamy ograniczony budżet lub czas na pracę, więc decydujemy się na pozostawienie części broken links w mniej istotnych elementach witryny.

Wtyczka Broken Link Checker wskaże także listę wykrytych przekierowań. Są to linki, które ostatecznie prowadzą użytkownika pod inny adres, niż jest wskazany w wybranym odnośniku. Po pierwsze taki sposób wydłuża czas ładowania witryny, do której ostatecznie prowadzi link, a po drugie – roboty indeksujące patrzą przychylniej na bezpośrednie odnośniki.

Narzędzie Broken Link Checker umożliwia szybką aktualizację wszystkich przekierowań i zdecydowanie w większości przypadków warto z tego skorzystać. Nie będzie konieczna mozolna, ręczna praca podczas edycji zamieszczonych odnośników, ponieważ wtyczka sama podmieni linki na końcowy adres URL, na który jest kierowany ruch.

Zobacz również
10 najważniejszych aktualizacji po konferencji Google Search On 22
10 najważniejszych aktualizacji po konferencji Google Search On 22
Jacek Kałuża / 16.10.2022

Podczas corocznego wydarzenia Google Search On właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej ogłosił ważne zmiany w już istniejących opcjach. Oto kilka...

Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marketing szeptany – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć!
Marcin Caban / 13.03.2021

Marketing szeptany z ang. whisper marketing i word of mouth marketing to w ostatnim czasie coraz bardziej popularne działania...

Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Usuwanie fałszywych i negatywnych opinii w Google Maps i nie tylko
Jacek Kałuża / 11.03.2021

W ostatnim czasie coraz częściej zauważane jest w Internecie negatywne zjawisko tworzenia nieprawdziwych i krzywdzących wpisów i opinii, powodujących...