Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne, zalety i wady

Jeszcze do niedawna prace mające na celu pozycjonowanie stron wyglądały zupełnie inaczej niż teraz. Wprowadzane przez Google kolejne algorytmy raz na zawsze zmieniły obraz Internetu. Rozwój branży sprawił, że więcej osób i firm zaczęło interesować się tą formą promocji, przez co wzrosła konkurencyjność. Niektóre frazy przestały być efektywne, a przez to stały się nieopłacalne. Jak zatem na pozycjonowanie strony www wpływa obecnie dobór słów kluczowych?


Wielu zgłaszających się do nas klientów uważa, że na wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki wpływają wyłącznie wysiłki zespołu specjalistów z agencji SEO. Jest w tym sporo racji, ale w niektórych przypadkach wypromowanie witryny na określoną frazę nawet przy ogromnych nakładach pracy jest zwyczajnie niemożliwe. Zdarza się, że ze względów technicznych danej strony nie da się promować na dowolnie wybrane hasło. Właśnie dlatego dobór słów kluczowych powinien być przemyślany i dopasowany do możliwości, jakie daje dana branża.

Inwestowanie w słowa zbyt ogólne często nie ma sensu, bo szanse na konwersję są nikłe. Jest zbyt duża konkurencja. Pokonać i przeskoczyć w rankingu trzeba nieraz nawet kilka milionów innych stron. Co więcej, w niektórych dziedzinach dominują wielkie, powszechnie znane marki albo witryny rządowe, z jakimi trudno się mierzyć. Bywa, że przebicie się z ogólną frazą na pierwsze pozycje wyników trwa całymi miesiącami i bez wsparcia tzw. długich ogonów (fraz zawierających 3-5 słów) nie udaje się skutecznie generować ruchu w witrynie ani pozyskiwać w ten sposób nowych klientów. Na dodatek promowanie wyłącznie jednego zestawu słów kluczowych może zostać uznane przez Google za manipulowanie rankingami i doprowadzić do nałożenia blokady na stronę w postaci filtra.

Użytkownicy, szukając konkretnego produktu lub usługi, niejednokrotnie precyzują swoje zapytania, bo wiedzą, że po wpisaniu zbyt ogólnej frazy pojawiają się wyniki nieadekwatne, nieodpowiadające oczekiwaniom ani potrzebom. Przecież dla kogoś, kto po kolizji drogowej szuka skutecznych sposobów na uzyskanie rekompensaty za uszkodzenia samochodu, sama fraza „odszkodowania” okaże się niewystarczająca. By znaleźć to, czego szuka, będzie musiał uszczegółowić zapytanie, wskazać, czy chodzi mu o kancelarię odszkodowawczą, czy o indywidualnie działającego prawnika, zaznaczyć, że interesuje się odszkodowaniem za wypadek drogowy, ewentualnie dopisać miasto (choć tu akurat internautom zazwyczaj pomaga opcja geolokalizacji) itd. „Długi ogon”, czyli long tail w tym wypadku może wyglądać na przykład tak: „odszkodowanie z oc sprawcy mazowieckie”.

Dłuższe hasła, złożone z 3-5 słów są mniej popularne, ale jednocześnie mają mniejszą konkurencję, więc szansa, że dzięki nim nasza witryna znajdzie się na pierwszej stronie wyników, są większe. Na dodatek takie ukierunkowane zapytania wpisują użytkownicy zdecydowani, świadomi klienci, którzy wiedzą, czego szukają i którym rzeczywiście zależy na kupnie danego produktu lub zamówieniu usługi. Ogólnymi frazami częściej posługują się osoby, które nie potrafią dokładnie określić, czego potrzebują, takie, które dopiero badają rynek, zbierają informacje o sektorze, przeglądają oferty.
Oczywiście pozycjonowanie się na kilka nawet ogólnych fraz bywa skuteczne. Jednak z reguły przynosi efekty jedynie w niszowych branżach, gdzie konkurencja jest mniejsza, stopień specjalizacji wysoki i nie funkcjonują giganci, powszechnie znane marki, które od lat zajmują pierwsze pozycje w TOP 10.

Pozycjonowanie na frazy precyzyjne wydaje się jednak słuszne, jeśli zależy nam na promowaniu wizerunku, budowaniu renomy, pozycji firmy w sieci. Pamiętajmy jednak, że przy mocno rozbudowanej branży, z silną konkurencją przedostanie się na początek listy może zająć więcej czasu. Strategia wizerunkowa będzie też wymagała większego budżetu.

Trzeba pamiętać o jeszcze jednej istotnej kwestii, czyli realnym zainteresowaniu wybranymi frazami. Zamawianie usług SEO na słowa, których nikt nie wpisuje w wyszukiwarkę, jest po prostu bez sensu. Trzeba wybierać rozsądnie. Ale jak to zrobić skoro możliwości doboru mamy właściwie nieograniczone, a nie sposób pozycjonować się na wszystkie dostępne dla danej branży kombinacje? Jak zatem sprawdzić, które frazy są popularne w naszym sektorze?

Pomocny może okazać się googlowski Planer Słów Kluczowych. Pozwala on sprawdzić, które frazy cieszą się największym zainteresowaniem, czego użytkownicy szukają. Narzędzie wylicza nie tylko statystyki dotyczące liczby osób wpisujących dane hasło, ale też przelicza koszty kampanii Ads i podpowiada inne potencjalnie interesujące nas frazy.

Konkurencyjność danego zestawienia słów kluczowych można też sprawdzić (choć nieprecyzyjnie) w samej wyszukiwarce. Będzie tu decydowała nie tyle liczba rekordów, co struktura i skład pierwszej strony. Jeśli w TOP10 znajdziemy wyłącznie strony firmowe, to możemy spodziewać się, że fraza jest trudna. Jeśli natomiast wyniki są zróżnicowane i pojawiają się wśród nich zarówno fora, listy, katalogi, artkuły z Wikipedii, jak i blogi, to szanse na skuteczne pozycjonowanie są zapewne większe.

Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe?

Wybór fraz kluczowych powinien uwzględniać kilka istotnych czynników, między innymi:

  • siłę, liczebność i pozycję konkurencji,
  • rodzaj oferty, jaką chcemy promować,
  • branżę i jej specyfikę,
  • potencjał do tworzenia treści nasyconych słowami kluczowymi,
  • profil potencjalnego klienta.

Warto jeszcze wspomnieć o terminach. Klienci często zastanawiają się, jak szybko osiągną pożądane wyniki. Zazwyczaj już na wstępie muszą uświadomić sobie, że pozycjonowanie nie jest usługą jednorazową i żeby znaleźć się w pierwszej dziesiątce potrzeba czasu. Przy niezbyt silnej konkurencji zdarza się wypromować witrynę na czołowe miejsca w ciągu kilku tygodni. Jednak przy trudniejszych frazach, często wyszukiwanych, ale też często wybieranych przez konkurencję, ten okres może wydłużyć się nawet do kilku miesięcy. Co więcej, osiągnięcie upragnionej pozycji nie oznacza zakończenia działań SEO. Utrzymanie wyników wymaga równie dużo, a niekiedy nawet więcej wysiłku niż samo pojawienie się na szczycie. Trzeba bowiem stale monitorować nie tylko wartość własnej witryny, ale też śledzić działania konkurencji i zmiany w wytycznych Google.

Zobacz również
Larry Page – kim jest twórca przeglądarki Google?
Larry Page – kim jest twórca przeglądarki Google?
Anna Ogorzałek / 25.08.2020

Każdy doskonale zna przeglądarkę Google, ale nie każdy wie, kto jest jej twórcą. To skromny i niepozorny student z...

Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Jak pisać skuteczne teksty SEO?
Anna Ogorzałek / 15.07.2020

Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia tematu, warto zastanowić się and tym, jaką funkcję pełnią teksty SEO i jakie są...

Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Brakujące wartości x-default i hreflang / czym są, co warto wiedzieć
Marcin Caban / 11.07.2020

Brakujące wartości x-default: Nie ma obowiązku stosowania „x-default”, jest to jednak zalecane ze względu na korzyści,jakie przynosi podczas pozycjonowania...

Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Audyt strony internetowej – czym jest? W jaki sposób się go przeprowadza?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 10.07.2020

Jest to zestaw czynności podejmowanych w związku z pozycjonowaniem strony. Jego zadaniem jest znalezienie wszystkich nieprawidłowości w jej działaniu,...

W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
W jaki sposób pozyskać obserwujących na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 24.06.2020

Wielu użytkowników Instagrama zadaje sobie to samo pytanie: Co zrobić, by zdobyć nowych obserwujących i wyróżnić się spośród innych...

Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Dla kogo jest certyfikat SSL? czy wpływa na SEO?
Marcin Caban / 06.06.2020

Bezpieczeństwo danych i informacji w internecie jest obecnie jedną z najważniejszych kwestii, o którą zabiegają przeglądarki, wyszukiwarki, ale również...

Czy hosting ma wpływ na SEO?
Czy hosting ma wpływ na SEO?
Marcin Caban / 23.05.2020

Hosting to nieodłączny element strony internetowej. Tylko dzięki niemu witryna może być widoczna w sieci. Usługa hostingowa polega na...

Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Marketing internetowy, czyli skuteczna reklama w dobie koronawirusa
Anna Ogorzałek / 17.05.2020

Nikt zapewne nie spodziewał się pandemii koronawirusa, snując plany i stawiając sobie cele na 2020 rok. Zaskoczyła niespodziewanie każdego,...

Content marketing, dlaczego warto?
Content marketing, dlaczego warto?
Anna Ogorzałek / 25.03.2020

Content marketing to bardzo popularna nazwa, z którą zapewne nie raz się spotkałeś. Nic dziwnego, bowiem aktualnie jest najważniejszym...

Co to jest współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Łukasz Grzesik / 22.03.2020

Czy współczynnik odrzuceń jest taki straszny? Po czym poznać, że ludzie czytają? Na początek pewne rozróżnienia… między współczynnikiem wyjść a...

Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Indeksowanie i najczęstsze błędy znajdowane przez wyszukiwarkę
Marcin Caban / 21.03.2020

Zapraszamy do lektury artykułu na temat najczęstszych błędów znajdowanych przez wyszukiwarkę w czasie indeksowania stron.

Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Wpływ RankBrain na SEO i marketing cyfrowy
Łukasz Grzesik / 21.03.2020

RankBrain to algorytm wyszukiwarki oparty na uczeniu maszynowym (nauki zajmującej się sztuczną inteligencją). Jego użycie zostało potwierdzone przez Google...

Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie reklamowe na Instagramie
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Chcesz wypromować swoją markę lub firmę w Internecie? Powinieneś sięgnąć po jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – Instagram. To...

Jak prowadzić Instagram firmowy
Jak prowadzić Instagram firmowy
Anna Ogorzałek / 17.03.2020

Instagram to portal społecznościowy, który z roku na rok cieszy się coraz większa popularnością w Polsce. Choć niedoceniany, jest...

Czym jest Google Search Console?
Czym jest Google Search Console?
Marcin Caban / 14.03.2020

Google Search Console jest niezwykle rozbudowanym i potężnym narzędziem dostarczanym bezpośrednio od Google. Pozwala na wszechstronne monitorowanie witryn internetowych...

Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Shadowban na Instagramie jak się go pozbyć?
Anna Ogorzałek / 14.03.2020

Pewnie każdy z Was nie raz spotkał się z określeniem shadowban. Nic dziwnego, bowiem jest to słowo bardzo często...

Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Czytelna strona internetowa, też wpływa na SEO
Arkadiusz Urbaś / 12.03.2020

Wiele firm zaczyna zwracać coraz większą uwagę na to, aby ich wizerunek oraz reklamy były dopracowane i spójne. W...

Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Czy warto reklamować się na FaceBooku i czy wpływa to na SEO?
Anna Ogorzałek / 10.03.2020

Mający aż dwa miliardy aktywnych użytkowników Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Może być przeglądany zarówno na...

Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Dlaczego warto prowadzić Twitter firmowy?
Anna Ogorzałek / 08.03.2020

Twitter to obok Instagrama i Facebooka jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Założyli go w 2006 roku trzej...

Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Jak pozycjonować konto na Instagramie?
Anna Ogorzałek / 03.03.2020

Z pozycjonowaniem zazwyczaj kojarzą się strony internetowe. Niewiele osób wie, że pozycjonować można również profile w Social Mediach np....

Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Na czym polega usługa pozycjonowania zagranicznego znana też pod nazwą SEO globalne?
Łukasz Grzesik / 03.03.2020

Pozycjonowanie zagraniczne to oferta dla tych właścicieli firm, którzy planują wyjście ze swoim biznesem poza granice Polski, jako główne...

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej ?
Arkadiusz Urbaś / 27.02.2020

Dobór odpowiednich słów kluczowych do strony www to zasadnicze działanie dla jej pozycjonowania. Jeśli nie dokonamy wcześniejszej analizy, może...

SERP – co to jest?
SERP – co to jest?
Marcin Caban / 25.02.2020

SERP to skrót stworzony z pierwszych liter angielskiego hasła Search Engine Results Position, co w tłumaczeniu oznacza pozycje wyników...

Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Broken link checker WordPress – jak znaleźć i usunąć niedziałające linki w WordPressie
Marcin Caban / 17.02.2020

Wtyczka Broken Link Checker jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych podczas audytu i optymalizacji strony w aspekcie SEO. To...

Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Najważniejsze trendy w SEO w 2020 roku PLT i CBR
Marcin Caban / 09.02.2020

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – te słowa Heraklita z Efezu doskonale wpisują się w to, jak...

Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Optymalizacji zdjęć WordPress – co warto wiedzieć?
Marcin Caban / 30.01.2020

Optymalizacja to bez wątpienia jeden z najczęściej pojawiających się terminów na naszym blogu. Nic w tym dziwnego – w...

Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Instagram vs SEO – jak wykorzystać potencjał Instagrama w SEO?
Anna Ogorzałek / 28.01.2020

Instagram to obok Facebooka i Twittera jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, który z roku na rok cieszy się coraz...

Lazy load dla WordPress
Lazy load dla WordPress
Marcin Caban / 27.01.2020

Obecnie internet towarzyszy nam niemalże w każdej minucie życia. Nieustannie jesteśmy podłączeni do sieci, każdego dnia odwiedzamy różne strony...

Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Czym są atrybuty linków – dofollow i nofollow
Marcin Caban / 12.01.2020

Zdobywanie linków – czy potrzebne? Każdy, kto choć półsłówkiem słyszał o SEO i pozycjonowaniu stron internetowych, z pewnością wie,...

Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Audyt SEO TF-IDF, co należy zbadać? jak budować treści?
Łukasz Grzesik / 08.01.2020

Badanie TF-IDF to zaawansowana ocena podobieństwa treści. Porównywane są różne elementy SEO optymalizacji waszej strony i stron konkurencji, znajdujących...

Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Yoast SEO możliwości – na co pozwala
Marcin Caban / 02.01.2020

Yoast SEO to wtyczka dedykowana najpopularniejszemu systemowi CMS na świecie – WordPressowi. Co ciekawe, to jednocześnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające...

GoogleBot – co to takiego?
GoogleBot – co to takiego?
Marcin Caban / 29.12.2019

GoogleBot jest uniwersalną nazwą dla głównych robotów indeksujących strony wysyłanych przez wyszukiwarkę Google. Istnieją także inne roboty Google, które...

Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Czym jest plik robots.txt? i jak wpływa na pozycjonowanie
Marcin Caban / 27.12.2019

Plik robots.txt to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala właścicielom lub administratorom stron internetowych przekazywać instrukcje robotom wyszukiwarek, które...

Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Jak tworzyć atrakcyjne opisy produktów do sklepów internetowych?
Anna Ogorzałek / 22.11.2019

Dane Bisnode, pioniera w analizie danych, jednoznacznie wskazują, że Polacy uwielbiają robić zakupy w sklepach internetowych, dlatego perspektywy dla...

Główne korzyści pozycjonowania
Główne korzyści pozycjonowania
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.10.2019

Pozycjonowanie to zbiór określonych technik i procesów pozwalających osiągnąć danej witrynie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei...